72 M87,
zy” Ś,
I
+4: Nadleśnictwo Pisz
Pisz, 17411.2020 r.
Zn. spr.: ZG.0172.8.2020.ZG
Stowarzyszenie Sieć
Obywatelska Watchdog Polska
e-mail: sprawa-
33523Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Dotyczy: wniosek o udostępnienie informacji
Szanowni Państwo,
Poniżej Nadleśnictwo Pisz zamieszcza odpowiedzi na pytania i wnioski zawarte w
Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez
Nadleśnictwo w dniu 05.11.2020 r.
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi
dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki
leśnej na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane
przez stronę społeczną.
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia
gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Nadleśnictwo Pisz zmuszone jest prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie
wniosku, gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nadleśnictwu poprawne
udostępnienie rzeczowej informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania
zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony
społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów,
wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do
nadleśnictwa (choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa,
zagadnienia przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i _ prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej. Jednocześnie nadleśnictwo
nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z
Nadleśnictwo Pisz, ul. Gdańska 24, 12 — 200 Pisz www.lasy.gov.pl
tel.: +48 87 424-15-00, fax.: +48 424-15-01, e-mail: piszQ©bialystok.lasy.gov.pl
w
tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie
mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie
wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w
sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nadleśnictwo nie
gromadzi i nie archiwizuje, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji o
nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcjj ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane do nadleśnictwa). Nadleśnictwo gromadzi i dysponuje informacjami o
wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w
nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną oraz elektroniczną —
wyżej wymienione trafiają do różnych pracowników, zgodnie z ich zakresem
obowiązków. Nawet w takich przypadkach jednak Nadleśnictwo nie jest w stanie
wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w Państwa
wniosku.
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w
zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok
NSA z 7 grudnia 2011 r., | OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
« ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku,
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a
częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w
tym dokumentacji korespondencji;
« możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy
wspomnieć ewentualną konieczność zawarcia na żądanej liście przypadków uwag,
postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci publikacjj w mediach
„zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo w ogóle nie
ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
Nadleśnictwo Pisz informuje, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie
może być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi
na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo znaczących
dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi,
Nadleśnictwo Pisz wzywa Państwa do:
« uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
laf' wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych
informacji, w tym przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy Nadleśnictwo będzie w stanie poinformować w jakim wydłużonym
terminie zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej
oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to
jakie zmiany są planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub
prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z
dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i
wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009).
Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w
nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania
postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na
temat gospodarki leśnej sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni,
jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie
sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te
ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego
wnioskodawcy. Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nadleśnictwo
uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły,
nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA
w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/AWa 219/10).
fal A E
A ICZY
Pisz
Ro qgbka