142; Nadleśnictwo Lipusz
Lipusz, 2020.1118
Zn. spr.: ZSP.0172.9.2020.AK
(drogą elektroniczną)
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji, przesłany drogą elektroniczną dnia
04.11.2020 r. zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i „prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej". Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie
intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez
niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki
leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter
©
PEFC aaa
PEFC/32-22-004 Znak basy nat
Nadleśnictwo Lipusz, ul. Brzozowa 2, 83 — 424 Lipusz, numer BDO: 000249545
tel.: +48 58 680 07 80/1, fax: +48 58 680 07 99, e-mail: lipuszQgdansk.lasy.gov.pl www lasy gov pl
AŃS7
2 2 Żę
14P; Nadleśnictwo Lipusz
otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań,
postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcjj ze strony nadleśnictwa, lecz bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie adresowane
do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy informacjami o wnioskach, postulatach
i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas
kierowane w postaci petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą
tradycyjną, elektroniczną, ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa
w serwisie społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek konkretności
i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów w serwisach
społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani ani często nie
jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się w Państwa definicji „strony
społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się anonimowym profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia
i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA
z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
« ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-19
w systemie zdalnym lub hybrydowym);
« koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
« możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie
z Państwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
www.fsc.org
2 E FC FSC* C015396
PEFC/32-22-004 z koo
Nadleśnictwo Lipusz, ul. Brzozowa 2, 83 — 424 Lipusz, numer BDO: 000249545
tel.: +48 58 680 07 80/1, fax: +48 58 680 07 99, e-mail: lipuszQ© gdansk.lasy.gov.pl www lasy gov pl
Nadleśnictwo Lipusz
przejrzenia i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia
na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy nadleśnictwo
w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy
materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r.
o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych
informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez
nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku
z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te
koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym
kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
« uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie pytań
zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
« wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także
wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
Odpowiadając na drugie zapytanie informujemy, że przypadku konsultacji społecznych
przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten
jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia
ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu
wwwifsc.org
PEFC rs ct0300
PEFC/32-22-004 Zospodariiednej
Nadleśnictwo Lipusz, ul. Brzozowa 2, 83 — 424 Lipusz, numer BDO: 000249545
tel.: +48 58 680 07 80/1, fax: +48 58 680 07 99, e-mail: lipuszQ©gdansk.lasy.gov.pl www lasy gov pl
GPS
14) N 2, .
adleśnictwo Lipusz
4 P
iwytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą
nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie planowanie w nich zmian.
Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag
strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich
rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego,
jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką
drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc.
Nie sposób mówić zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie
wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie
o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację
publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r.,
Il SAB/Wa 219/10).
aciej Kost:
Otrzymują:
1. Adresat
2. ala
PY FSC
PEFC Pa OGAE
PEFC/32-22-004 z wow
Nadleśnictwo Lipusz, ul. Brzozowa 2, 83 — 424 Lipusz, numer BDO: 000249545
tel.: +48 58 680 07 80/1, fax: +48 58 680 07 99, e-mail: lipuszQ© gdansk.lasy.gov.pl www lasy gov pl