GAAS
142 ) Nadleśnictwo Pieńsk
Żn.Spr.: 2.0172.2.2020 Pieńsk 18 listopad 2020 r.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 „02-605 Warszawa
Szanowni Państwo,
<Poniżej zamieszczamy odpowiedzi**na pytania i wnioski zawarte w Państwa wniosku
„ 0 udostępnienie informacji publicznej, otrzymanym przez Nadleśnictwo Pieńsk w dniu 5
listopada 2020 r.
1. Wnioskujemy 0 przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich trzech lat, gdy
© przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski i uwagi dotyczące
prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla każdego przypadku
wnioskujemy o podanie:
a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej
na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
stronę społeczną. |
c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną
d. rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną,
a w szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
tak, to w jaki sposób.
e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku, gdyż
w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej informacji. Dla
przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą wszelkich przejawów
„współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania
Nadleśnictwo Pieńsk, ul. Wysoka nr 2, 59- 930 Pieńsk -
tel.: +48 75 77-86-235, fax: +48 75 77-86-201, www.wroclaw.lasy.gov.pl/piensk
e-mail: bluro.pienskQ©wroclaw.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Pieńsk
postulatów, wniosków i uwag”, które definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób
przyjąć — jak wynika z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa
(choćby o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić, jakie intencje i cele
przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego
Rita 1533 reujawnione), a *w:zwiążku-ż:tym czy. żapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”.
- „Państwa wniosek obejmuje. też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być
- „przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają tego
--__ obowiązujące przepisy i procedury wewnetrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi choćby informacji
- 0 przypadkach „wyrażdnia zaniepokojenia w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez
stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje każdego „udziału
w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz w sytuacji, gdy szereg tego
rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie
papierowej, czy cyftowej, korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej
konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle
niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa).
Udostępnienie informacji, (co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie
przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i przekształcenia,
wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide: wyrok NSA z 7 grudnia 2011
t., IOSK 1737/11). Dlatego w związku z:
"ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
« brakiem możliwości oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników
wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji
podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem
Nadleśnictwo Pieńsk, ul. Wysoka nr 2, 59- 930 Pieńsk ;
tel.: +48 75 77-86-235, fax: +48 75 77-86-201, www.wroclaw.lasy.gov.pl/piensk
e-mail: biuro.pienskQ©Qwroclaw.lasy.gov.pl
GRŃSZ%
(2, Nadleśnictwo Pieńsk
fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii COVID-
19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym
dokumentacji korespondencji;
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub udzielenia
zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie
©" zPaństwa wnioskiem w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność
zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w
"> postaci publikacji w mediach, zzajnicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
* =-nadleśnictwo w ogóle nie ma.obowiązku gromadzenia takich informacji i prowadzenia za
<.kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych mediach);
=. informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez nadleśnictwo
37 udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o
dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
i
przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności
wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych dodatkowych nakładów
organizacyjnych i. finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej
ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako
wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
Nadleśnictwo Pieńsk, ul. Wysoka nr 2, 59- 930 Pieńsk
tel.: +48 75 77-86-235, fax: +48 75 77-86-201,
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat"
wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także doprecyzowanie
pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie przedmiotowego zakresu żądanych
informacji i możliwe ich ograniczenie do danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może
gromadzić i posiadać (czy w ogóle mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
wykazania, zgodnie z art. 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego.
www.wroclaw.lasy.gov.pl/piensk
e-mail: biuro.pienskQ©wroclaw.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Pieńsk
Dopiero wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu odpowiedzi, a także
wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
2. Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
- prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są
planowane?
W przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów ustawy z dnia 28
września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z dnia 12 listopada 2012r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania planu urządzenia lasu,
uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej
w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów
Państwowych (zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu
na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest
zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek
konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego
sposób i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić
zatem o planowaniu przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają
i uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego ten
Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż pytanie o zdarzenia przyszłe
lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest pytaniem o informację publiczną podlegającą
udostępnieniu (vide: wyrok WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/ 10).
NA ŚNIC Y
GU
Jee
Nadleśnictwo Pieńsk, ul. Wysoka nr 2, 59- 930 Pieńsk :
tel.: +48 75 77-86-235, fax: +48 75 77-86-201, www.wroclaw.lasy.gov.pl/piensk
e-mail: biuro.pienskQ©wroclaw.lasy.gov.pl