Nadleśnictwo Borki
Nadleśnictwo Borki, ul. Dworcowa 8A, 11-612 Kruklanki
tel.: +48 87 42-17-045, fax: +48 87 42-17-045, e-mail: borki@bialystok.lasy.gov.pl
www.bialystok.lasy.gov.pl
Kruklanki. 17.11.2020
ZG.0172.9.2020
Watchdog Polska
Email: sprawa-33505@fedrowanie.siecobywatelska.pl
Dotyczy wniosku z dnia 04.11.2020 r.
W związku z Państwa wnioskiem w sprawie udostępnienia informacji o procesach
konsultacji społecznych i współuczestnictwa strony społecznej w decyzjach
o gospodarce leśnej w okresie ostatnich 3 lat zmuszony jestem prosić Państwa
o doprecyzowanie w terminie do 25.11.2020 r. tego wniosku w części oznaczonej nr 1
pisma oraz w części dotyczącej użytych definicji, ponieważ w obecnej postaci
uniemożliwia on poprawne udostępnienie rzeczonej informacji.
Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku dotyczą
wszelkich
przejawów
„współuczestniczenia
strony
społecznej
w
decyzjach
o gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika
z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby
o obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia przyrodnicze
etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach
o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często możliwości ocenić,
jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub wnioskodawcy (zwłaszcza że nie
muszą być przez niego ujawnione), a w związku z tym czy zapytanie było czy nie
„formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce
leśnej”.
Państwa wniosek obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo
nie mogą być przez nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu gdyż
nie wymagają tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie
gromadzi choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci
artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie gromadzimy
Nadleśnictwo Borki
Nadleśnictwo Borki, ul. Dworcowa 8A, 11-612 Kruklanki
tel.: +48 87 42-17-045, fax: +48 87 42-17-045, e-mail: borki@bialystok.lasy.gov.pl
www.bialystok.lasy.gov.pl
i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej, korespondencji
o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań, uwag, żądań, postulatów
czy
oczekiwań
jakiejkolwiek
reakcji
ze
strony
nadleśnictwa,
lecz
bliżej
niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w tym w ogóle niewłaściwie
adresowane
do
nadleśnictwa).
Gromadzimy
i
dysponujemy
informacjami
o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej
w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci petycji lub pism
składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną, elektroniczną,
ewentualnie również pytań lub komentarzy na profilu nadleśnictwa w serwisie
społecznościowym oraz odpowiedzi na nie. Nawet w takich przypadkach jednak nie
jesteśmy w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym
w Państwa wniosku. Przykładowo, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy zobowiązani
ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy mieszczą się
w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą posługiwać się
anonimowymi profilami).
Wreszcie nawet udostępnienie informacji, co do których jest to możliwe i zgodne
z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób
i w zakresie przez Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich
przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z:
ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku;
brakiem
możliwości
oddelegowania
przez
nadleśnictwo
pracownika
lub
pracowników wyłącznie do przekształcania wnioskowanych informacji bez szkody
dla realizacji podstawowych zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników,
a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność
przeglądania papierowych archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie
pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym);
koniecznością dodatkowej pracy związanej z anonimizacją danych osób fizycznych
w przypadku udostępniania informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
w tym dokumentacji korespondencji;
Nadleśnictwo Borki
Nadleśnictwo Borki, ul. Dworcowa 8A, 11-612 Kruklanki
tel.: +48 87 42-17-045, fax: +48 87 42-17-045, e-mail: borki@bialystok.lasy.gov.pl
www.bialystok.lasy.gov.pl
możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia
zamówienia
publicznego
na
zewnątrz
w
celu
odszukania
i przekształcenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem
w rozsądnym czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia
i analizy prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu
nadleśnictwa w serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność
zawarcia na żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków
zgłaszanych w postaci publikacjiw mediach „zainicjowanych przez stronę
społeczną” w sytuacji gdy nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia
takich informacji i prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się
w ogólnodostępnych mediach);
informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może być przez
nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6
września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej, przekształcenie
wnioskowanych informacji będzie wymagało, z uwagi na okoliczności wskazane wyżej,
poniesienia
przez
nadleśnictwo
dodatkowych
nakładów
organizacyjnych
i finansowych. W związku z tym, na podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy,
nadleśnictwo obliczy i przedstawi te koszty i pobierze od Państwa jako
wnioskodawców opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom.
W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam prawidłowej odpowiedzi, wzywam
Państwa do:
uzupełnienia wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech
lat” wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić);
Dopiero wtedy będziemy w stanie udzielić Państwu odpowiedzi, a także wyliczyć, ile
będzie kosztowało przekształcenie tych danych i poinformować Państwa o opłacie.
W odniesieniu do pytania oznaczonego w Państwa wniosku numerem 2 o treści:
Nadleśnictwo Borki
Nadleśnictwo Borki, ul. Dworcowa 8A, 11-612 Kruklanki
tel.: +48 87 42-17-045, fax: +48 87 42-17-045, e-mail: borki@bialystok.lasy.gov.pl
www.bialystok.lasy.gov.pl
Czy w najbliższych 12 miesiącach Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian
w procesach rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz
prowadzenia z nią dialogu na temat gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany
są planowane?
informuję, że w przypadku konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzenia
lasu lub prognozy oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika
z przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra
środowiska z dnia 12 listopada 2012r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
sporządzania planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz
inwentaryzacji stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji
Urządzania Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych
(zarządzenie nr 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych
regulacji, a nie planowanie w nich zmian.
Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów rozpatrywania postulatów,
wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub prowadzenia jest zindywidualizowany
i każdorazowo uzależniony jest od tego, jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza
dana osoba lub organizacja, w jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposobu
i formy odpowiedzi lub innej reakcji oczekuje lub preferuje etc.
Nie
sposób
mówić
zatem
o
planowaniu
przez
nadleśnictwo
zmian
w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i uzależnione są od każdorazowego działania
i oczekiwań danego wnioskodawcy. Dlatego postawione przez Państwa pytanie nie
mieści się w kategorii zapytania o informację publiczną podlegającą udostępnieniu
gdyż dotyczy zdarzeń przyszłych lub takich, które jeszcze nie nastąpiły (vide: wyrok
WSA w Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10).
Elektronicznie
podpisany przez
Adam Morko
Data: 2020.11.18
12:49:52 +01'00'