p _L4$ >
k
n
NĘ
E>
t
"| Nadleśnictwo Czerwony Dwór
k
Czerwony Dwór, dnia 13 października 2017 r.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Czerwony Dwór
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czerwony Dwór
Czerwony Dwór 13
19-411 Świętajno
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Zn. spr.: S.0172.5.1.2017
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czerwony Dwór (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”),
na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej” (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej
jako „Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie
informacji publicznej obejmującej:
1) informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2) informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
! Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Nadleśnictwo Czerwony Dwór, Czerwony Dwór 13, 19-411 Świętajno
tel.: +48 87 523 85 11, fax: +48 87 523 85 11, e-mail: czerwonydworQbialystok. lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na
prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznejj w zakresie skanów umów
związanych zgospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt,
że prowadziłoby to do ujawnienia tajemnicy przedsiębiorcy.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił
się o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017
(do dnia złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach
2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 31 sierpnia 2017 r. PGLLP poinformowała wnioskodawcę zgodnie z art.
13 ust. 2 u.d.i.p. o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres
nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz wświetle przepisów u.di.p. uznano
za dopuszczalne i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach
2015, 2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno —
osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie
listy odbiorców z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które
nabyły drewno bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako
konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji
publicznej ze względu na ograniczenia wskazane wart. 5ust. 2u.d.i.p. Zgodnie
bowiem ztym przepisem: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu
ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie
to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek
2
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego
im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22!
Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych
stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej
wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5ust. 2zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie danych
konsumentów nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.”), do której
przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie
z art. 3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych,
organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek
organizacyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania
zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać
za dane osobowe w rozumieniu art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać
na trafne stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25
kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym NSA wskazał, iż: '[...] należy przyjąć,
że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia
danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje
publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub
przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie
konsumenci — nabywcy drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani
osobami mającymi związek z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie
zrezygnowały również z przysługującej im ochrony. Tym samym informacje te nie
podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę prywatności i danych osobowych
konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5ust. 2u.dii.p. uzasadnia
również odmowę udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem
uzyskanym drewnem zawartych przez PGLLP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w żądanym zakresie spowodowałoby
bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy u.d.i.p. nie zawierają definicji
legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność zinterpretowania tego
pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa oraz
orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacji wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa
w świetle art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji? (dalej jako „u.z.n.k.”) oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął
niezbędne działania w celu zachowania ich poufności."
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy
przedsiębiorstwa. Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób
i związane z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął
on wystarczające środki ochrony w celu zachowania ich poufności 3.
Dalej należy wskazać, że PGLLP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę.
W orzecznictwie uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie
Nadleśnictwo Lasów Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu
art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest
przedsiębiorcą”.
Jak też wynika zorzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane
o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają
wartość gospodarczą (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II 1313/15 (prawomocny). W tym
samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna przydzielonego
do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych wobec
poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków
sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji
umów, czy poziom cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić
tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową —
w zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny
Lasów Państwowych dnia 6 października 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego
zarządzenia wskazał, że do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji handlowych
> Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
3 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: | OSK
387/15.
* Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/3/58, Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063, Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt | ACz 709/12, LEX
nr 1148378
w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje szczegółowe
o nabywcach takie jak:
- _ przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
— _ formy zabezpieczenia umów,
- . harmonogramy realizacji umów,
— _ poziom cen
- . masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający
z powołanego załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów
Państwowych oraz treść umów zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami,
uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona została wola
przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów sprzedaży) co do
zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL LP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna
nie zostały dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa PGLLP oraz każdorazowego kupującego to są
konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie
uznając, że „[...]| procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem
z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony
i udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących
zasady współpracy handlowej z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla
PGL LP i jej kontrahentów znaczną wartość gospodarczą. Tym samym wykazał,
iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji opiera się na spełnionych
przesłankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również
nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy,
azatem PGLLP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi
na obowiązek ochrony tajemnicy swoich kontrahentów wynikający wprost z treści
zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte
w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do
których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci -
strony umów sprzedaży w treści tych umów) podjęli działania mające na celu ochronę
ich poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także
5
tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu.
Niezależnie odpowyższego PGLLP wskazuje, że standardowy wzór umowy
sprzedaży drewna stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie
dostępny pod adresem internetowym http://drewno.zilp.lasy.gov.pl/drewno/,
co umożliwia zapoznanie się znim przez Wnioskodawcę ipoznanie ogólnych
warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi
na tajemnicę przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje
z przysługującej muochrony, azatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca
ochronę zawarta w art. 5 ust. 2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 wzw. zart. 17 ust. 1 u.dii.p.
wskazuję:
u podmiotami, których dobro — prywatność wtym dane osobowe podlegają
ochronie na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno
bez związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie
na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne
Lasy Państwowe.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Czerwony Dwór
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Czerwony Dwór o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej
decyzji.