Nadleśnictwo Kościan
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscian@poznan.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
Kurza Góra, dnia 02.02.2021 r.
Znak spr.: ZG.0172.4.2021
Dotyczy: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach
Szanowni Państwo
W nawiązaniu do Państwa wniosków o udostępnienie informacji w zakresie
konsultacji społecznych, zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej
w decyzjach o gospodarce leśnej, przesłanych pocztą elektroniczną:
1) dnia 4 listopada 2020 r. – dotyczącego wszelkich „kanałów komunikacji
Nadleśnictwa ze stroną społeczną”,
2) dnia 19 stycznia 2021 r. – dotyczącego „pism bądź petycji składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną”,
wzywam Państwa do przesłania w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego
pisma:
1) wniosku ad 1 lub ad 2, których rozpatrzenia Państwo oczekują, prawidłowo
podpisanych przez osoby uprawnione do reprezentacji – pod rygorem
pozostawienia wniosków bez rozpoznania;
2) wyjaśnień, w jakim zakresie uzyskanie przez Państwa żądanych informacji jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego – pod rygorem uznania, że
uzyskanie przez Państwa tych informacji nie jest szczególnie istotne dla
interesu publicznego i odmowy udostępnienia informacji.
Uzasadnienie
1. Właściwa ustawa
Wnioskodawca twierdzi, że do informacji będących przedmiotem jego wniosku
zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Nadleśnictwo Kościan
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscian@poznan.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283
ze zm., zwanej dalej „u.u.i.ś.”). Zdaniem Wnioskodawcy jego wniosek dotyczy
procesu wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie
środowiska, jako taki bezsprzecznie ma związek ze środowiskiem, czy też z jego
ochroną. Wnioskodawca powołuje się przy tym na przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś.
oraz na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2016 r., I OSK
2267/14.
Przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wskazuje jedną z kategorii informacji o środowisku
i jego ochronie. Należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem sądowym: „Tryb
udostępniania informacji publicznej dotyczącej środowiska i jego ochrony jest trybem
szczególnym w stosunku do trybu udzielania informacji publicznej uregulowanego
w ustawie o dostępie do informacji publicznej i dotyczy jedynie udzielania informacji,
która spełnia warunki określone w art. 9 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku.” (np. wyrok NSA z dnia 20 marca 2012 r.,
sygn. akt: I OSK 2451/11). Jeżeli więc żądane informacje nie mieszczą się
w katalogu informacji zawartym w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś., to nie podlegają one
udostępnieniu w trybie tej ustawy, lecz na zasadach ogólnych, tj. w trybie ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz.
2176, zwanej dalej „u.d.i.p.”). Nie ma znaczenia to, na którą ustawę powołał się
Wnioskodawca, gdyż jak stwierdza ww. wyrok: „Jeśli więc, tak jak to miało miejsce
w przedmiotowej sprawie, wnioskodawca nieprawidłowo uzasadnił podstawę swego
żądania wskazując na ustawę o dostępie do informacji publicznej zamiast na ustawę
o udostępnianiu informacji o środowisku, to organ powinien nadać wnioskowi bieg
biorąc pod uwagę materię żądania. Niewątpliwie to materialna treść żądania
determinuje postępowanie w sprawie i wskazuje, jakie przepisy mają zastosowanie.”.
Informacje żądane przez Skarżącego dotyczą „procesów konsultacji społecznych,
zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce
leśnej”, a konkretnie „postulatów, wniosków i uwag dotyczących prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa zgłaszanych przez stronę społeczną” oraz
„rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną”, „które
dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL”.
Tymczasem przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wymienia informacje dotyczące
Nadleśnictwo Kościan
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscian@poznan.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
„środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące
środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie
ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na
elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia,
o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę
tych elementów”. Spośród tych elementów w niniejszej sprawie przedmiotem
rozważań mogą być: „plany w sprawie ochrony środowiska”, „działania wpływające
lub mogące wpłynąć na elementy środowiska”, a także „środki i działania, które mają
na celu ochronę tych elementów”.
Plan urządzenia lasu, jako podstawowy dokument gospodarki leśnej (art. 6 ust. 1 pkt
6 ustawy o lasach), służy realizacji jej celów i zadań. Trwale zrównoważona
gospodarka leśna opiera się na wypełnianiu przez lasy zarówno funkcji ochronnych,
gospodarczych, jak i społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach). Tak więc
również plan urządzenia lasu jest dokumentem kompleksowym, regulującym nie tylko
sprawy „ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów
i upraw leśnych”, ale także „pozyskiwania drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory,
igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego” oraz „realizację pozaprodukcyjnych
funkcji lasu” (art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach). Plan urządzenia lasu, choć ma na
celu między innymi ochronę elementów środowiska, nie jest jednak „planem
w sprawie ochrony środowiska” ani „środkiem, który ma na celu ochronę tych
elementów”.
Ponadto należy z całą mocą podkreślić, że czym innym są informacje dotyczące
konkretnego dokumentu (planu), a czym innym informacje o postulatach, wnioskach
i uwagach dotyczących prowadzenia gospodarki leśnej, które dotyczyły wdrażania
już zatwierdzonego planu. Zgłaszania tych postulatów, wniosków i uwag przez stronę
społeczną nie można również uznać za „działania”, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt
3 u.u.i.ś., gdyż w przepisie tym chodzi o działania władzy publicznej, a nie o postulaty
społeczne w zakresie podjęcia lub zaniechania działań przez władze. Trudno również
uznać, by informacje o rezultatach zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez
stronę społeczną, a w szczególności informacje, czy w wyniku zaangażowania strony
społecznej Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany, stanowiły same z siebie
Nadleśnictwo Kościan
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscian@poznan.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
informacje dotyczące działań wpływających na elementy środowiska, czy też działań
mających na celu ochronę tych elementów. Ponieważ więc żądane informacje nie
mieszczą się w katalogu informacji zawartym w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś.,
a w szczególności w pkt. 3, to nie podlegają one udostępnieniu w trybie tej ustawy,
lecz na zasadach ogólnych, tj. w trybie u.d.i.p.
2. Informacja przetworzona
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p., prawo do informacji publicznej obejmuje
uprawnienia do uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to
szczególnie istotne dla interesu publicznego. Jak wyjaśnia orzecznictwo sądowe,
„informacja publiczna przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna
suma informacji, tzw. informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania
przesłanki interesu publicznego. Ze względu jednak na treść żądania, udostępnienie
wnioskodawcy konkretnej informacji publicznej nawet o wspomnianym wyżej prostym
charakterze, wiązać się może z potrzebą przeprowadzenia odpowiednich analiz,
zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem. Takie zabiegi czynią
zatem takie informacje proste informacją przetworzoną, której udzielenie jest
skorelowane z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego.” (wyrok
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 grudnia 2011 r., sygn. akt I OSK
1737/11, wyrok z dnia 17 października 2006 r. sygn. akt I OSK 1347/05). „Suma tzw.
informacji prostych może być uznana za informację przetworzoną pod warunkiem, że
szeroki zakres wniosku o udostępnienie informacji wymaga użycia tak znacznych
środków osobowych, np. dla zgromadzenia wielu dokumentów, ich zanonimizowania
i skopiowania, iż zakłóci to normalny tok działania podmiotu zobowiązanego.” (wyrok
z dnia 21 października 2020 r., sygn. akt I OSK 834/2020).
Opisane wyżej przesłanki zachodzą w przypadku przedmiotowego wniosku. Jego
realizacja wymaga bowiem przejrzenia wszelkich „pism bądź petycji składanych lub
przychodzących do sekretariatu pocztą tradycyjną bądź elektroniczną” z okresu
ponad trzech lat, z których znaczna część może już znajdować się w archiwum.
Jednakże nawet skuteczne wyszukanie pism zawierających „wnioski, postulaty
i uwagi odnośnie prowadzenia gospodarki leśnej w nadleśnictwie” z żądanego
Nadleśnictwo Kościan
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscian@poznan.lasy.gov.pl
www.lasy.gov.pl
okresu nie pozwala jeszcze na realizację przedmiotowego wniosku, tj. na „przesłanie
dokumentacji: pism strony społecznej”. Jest tak dlatego, że „dokumenty prywatne nie
są informacją publiczną, nawet jeśli znajdują się w posiadaniu podmiotu
zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej i w jakimś stopniu dotyczą
"sprawy publicznej" w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p., bo w związku z nią zostały
zgromadzone” (por. wyroki NSA: z dnia 19 lipca 2019 r., I OSK 273/18; z dnia
11 maja 2011 r., I OSK 189/11; z dnia 11 maja 2006 r., II OSK 812/05). Zgodnie
z orzecznictwem sądowym „dokumenty prywatne znajdujące się w posiadaniu
organu mogą stanowić podstawę do sformułowania odpowiedzi na wniosek
o informację publiczną, a zatem zawierać informacje podlegające udostępnieniu”
(por. wyroki NSA: z dnia 27 czerwca 2017 ., I OSK 2807/15; z dnia 15 marca 2017 r.,
I OSK 1531/15; z dnia 13 czerwca 2014 r., I OSK 3070/13). Wobec powyższego
wyszukane pisma wymagałyby dalszej „obróbki” w postaci przepisania ich treści,
a ponadto – zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy – opisania ich autorów według
typologii zaproponowanej przez Wnioskodawcę, np.: grupa mieszkańców, lokalna
aktywistka, etc .
Zakres koniecznych działań będzie jeszcze większy, jeśli żądane informacje dotyczą
także przesyłanych zapytań (w tym wniosków o dostęp do informacji), przypadków
„wyrażenia zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego
przez stronę społeczną)”, przypadków gdy „o informację występują bądź opinie
zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa”, czy wreszcie
przypadków „gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej
społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną”, np.
w klubie seniora.
Podsumowując, udostępnienie informacji w żądanym zakresie wymaga od
nadleśnictwa ich przetworzenia, wiążącego się z dodatkowym nakładem pracy. Jest
to związane z:
bardzo dużym zakresem czasowym i przedmiotowym wniosku;
koniecznością przeglądania papierowych archiwów – w sytuacji, gdy
pracownicy nadleśnictwa pracują z powodu pandemii COVID-19 w systemie
zdalnym lub hybrydowym;
Nadleśnictwo Kościan
« koniecznością przetworzenia ogromnej ilości danych, związaną mi.in.
z ochroną danych osobowych osób fizycznych w przypadku udostępniania
informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów,
a także wynikającą z powyższych okoliczności koniecznością oddelegowania przez
nadleśnictwo pracownika wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji.
3. Podpisanie wniosku
W przypadku uznania, że uzyskanie informacji przetworzonych nie jest szczególnie
istotne dla interesu publicznego, wchodzi w grę odmowa udostępnienia informacji.
Zgodnie z orzecznictwem sądowym, „gdy choćby potencjalnie zachodzi możliwość
podjęcia decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej lub decyzji
o umorzeniu postępowania, albo też jakiegokolwiek innego aktu administracyjnego,
który wiązałby się z ustaleniem podmiotu, od którego pochodzi wniosek, do usunięcia
braków formalnych wniosku znajduje zastosowanie art. 64 $ 2 k.p.a." (por. wyrok
NSA z dnia 27 marca 2018 r., sygn. akt I OSK 1701/16). Jak podkreślił NSA
w wyroku z dnia 16 grudnia 2009 r., sygn. akt I OSK 1002/09, "wszystkie te
przypadki, w których ma dojść do podjęcia przez organ aktu administracyjnego,
w tym zwłaszcza kwalifikowanego, jakim jest decyzja administracyjna (odmowna oraz
o umorzeniu postępowania), bezwzględnie wymagać będą własnoręcznego podpisu
wnioskodawcy (podpisu elektronicznego) na wniosku o udostępnienie informacji
publicznej a jego brak winien być usuwany w postępowaniu naprawczym,
regulowanym w ar. 64 $ 2 k.p.a." Stanowisko to zostało zaakceptowane
w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (zob. postanowienie NSA
z dnia 29 lutego 2012 r., I OW 196/11; wyroki NSA: z dnia 4 lutego 2016 r., I OSK
873/15; z dnia 26 maja 2017 r., | OSK 2534/16; z dnia 27 września 2017 r., | OSK
7117; z dnia 12 października 2017 r., | OSK 430/17; z dnia 18 stycznia 2018 r., | OSK
758/16, wyrok NSA z dnia 11 maja 2018 r., | OSK 1586).
R 4 |]
NADLESNICZY
Nadleśnictwa Kościan
Maciej Cudak
LL Ipodpisano elektronicznie/ ]
Sprawę prowadzi:
Zbigniew Mikołajczak - , Dział gospodarki leśnej Ń
e-mail: zbigniew.mikolajczakQpoznan.lasy.gov.pl, tel.: (65) 511 55 92, tel.IP: 3912333 hint REGIONALNEJ
DYREKCJI LASÓW
ROŚNIEMY RAZEM
Nadleśnictwo Kościan, Kurza Góra, ul. Gostyńska 89, 64-000 Kościan
tel. (65) 512 02 33, e-mail:koscianQpoznan.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl