Wnioski o informację w 2022 przez SOWP
Opis
Sprawdzamy, jak wnioski o informację w roku 2022 przetwarzały takie urzędy jak: Prezydent, Sejm, Senat, Ministerstwa i inne wybrane organy centralne a także Wojewodowie, Marszałkowie, Starostwa i Gminy. W dwóch ostatnich przypadkach badanie przeprowadzono na próbach dobranych metodą losowania systematycznego.
Województwo | Liczba spraw | Liczba spraw w kwarantannie |
---|---|---|
Dolnośląskie | 186 | 0 |
Kujawsko-Pomorskie | 158 | 0 |
Lubelskie | 227 | 0 |
Lubuskie | 92 | 0 |
Łódzkie | 191 | 0 |
Małopolskie | 196 | 0 |
Mazowieckie | 361 | 0 |
Opolskie | 81 | 0 |
Podkarpackie | 174 | 0 |
Podlaskie | 129 | 0 |
Pomorskie | 135 | 0 |
Śląskie | 180 | 0 |
Świętokrzyskie | 112 | 0 |
Warmińsko-Mazurskie | 131 | 0 |
Wielkopolskie | 245 | 0 |
Zachodniopomorskie | 126 | 0 |
Listy
odpowiedź wniosek przez PLATERÓW w sprawie Wnioski o informację w 2022 #459
Dzień dobry,
Urząd Gminy Platerów przesyła w załączeniu odpowiedź na wniosek o
udzielenie informacji publicznej.
Z poważaniem
Katarzyna Szpura
Urząd Gminy Platerów
Re: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Wojewoda Kujawsko-Pomorski w sprawie Wnioski o informację w 2022 #42
4
From: rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pl <mailto:rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pl>
<rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pl <mailto:rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pl> >
Sent: Tuesday, July 25, 2023 3:23 PM
To: sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl
<mailto:sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Subject: Wniosek dot. wnioskowania o informację
Szanowni Państwo,
z uwagi na dużą szczegółowość danych, która wymaga zebrania informacji ze
wszystkich komórek organizacyjnych tut. Urzędu, na podstawie art. 13 ust. 2
ustawy o dostępie do informacji publicznej odpowiedź będzie udzielona 4
sierpnia 2023 r.
Z poważaniem,
Tomasz Wiśniewski
Rzecznik Prasowy
Wojewody Kujawsko-Pomorskiego
email: <wlmailhtml:rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pl>
rzecznik@bydgoszcz.uw.gov.pltel.: +48 52 349 75 98 | tel. kom.: +48 880 789 782
fb.com/KPUWBydgoszcz | twitter.com/KPUWBydgoszcz
<https://www.gov.pl/web/uw-kujawsko-pomorski>
www.gov.pl/uw-kujawsko-pomorskiTa wiadomość jest przeznaczona do wyłącznego użytku jej adresata. Jeśli
otrzymali Państwo tę wiadomość przez pomyłkę, prosimy o bezzwłoczne
skontaktowanie się z nadawcą oraz jej usunięcie. Jeśli nie są Państwo
adresatem tej wiadomości, to jej wykorzystanie, w szczególności poprzez
rozpowszechnianie, dystrybucję, powielanie, publikację wiadomości lub
zawartych w niej informacji i/lub dokumentów, jest zabronione.Administratorem danych osobowych przetwarzanych w Kujawsko-Pomorskim
Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy jest Wojewoda Kujawsko-Pomorski.Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych na stronie
<http://www.gov.pl/uw-kujawsko-pomorski> www.gov.pl/uw-kujawsko-pomorski
From: sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl
<mailto:sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
[mailto:sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl]
Sent: Tuesday, July 11, 2023 11:10 AM
To: pok@bydgoszcz.uw.gov.pl <mailto:pok@bydgoszcz.uw.gov.pl>
Subject: Wniosek dot. wnioskowania o informację
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o
dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
które organ otrzymał w 2022 r.2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez
wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej
informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej
udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję
administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji
publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną
w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę
(wniosek).4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez
organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści
wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:1.
a. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym
trybie,
c. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię,
nazwisko),
e. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę
przedsiębiorcy,
i. inne.5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował
skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę
spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do
sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o
postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale
są wciąż w toku.6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował
skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę
spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu,
począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania
przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w
toku.7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę
za udostępnienie informacji publicznej.8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji
publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie
odpowiedzi tak/nie.9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za
przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej?
Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków
dotyczy udzielania informacji publicznej.Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres:
sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl
<mailto:sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu
rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa
dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak
silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym
gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do
instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni
czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia
informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące
problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż
odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich
odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw,
w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby
wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do
publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do
informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych
zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do
poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając
obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka
razy3.W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono
przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji
na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego
zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce.
Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji,
która opierałaby się o rzeczywiste dane.Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów
międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r.
wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których
wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie
których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania
dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania
informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w
Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za
przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu
wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie,
Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów
spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do
prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw
w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami
międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną
praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i
urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu
do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o
realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy
planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne
obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również
zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze.
Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają
pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do
informacji.Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie
jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do
informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu
dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail:
sprawa-52150@fedrowanie.siecobywatelska.plSzymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-------------
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening
Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris,
https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public
access to information (SDG 16.10.2),
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych
państwach można porównywać w RTI Rating:
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu
wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri
Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating:5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating:
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605
Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl
<mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap:
SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl
<http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org
<http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd
Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego
FW: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Bydgoszcz w sprawie Wnioski o informację w 2022 #234
2From: Edyta Świerczek [mailto:e.swierczek@um.bydgoszcz.pl]
Sent: Monday, July 24, 2023 3:10 PM
To: sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Cc: bip@um.bydgoszcz.pl<mailto:bip@um.bydgoszcz.pl>
Subject: FW: Wniosek dot. wnioskowania o informacjęBydgoszcz, dnia 24 lipca 2023 r.
BKS.I.1431.290.2023Pani
Katarzyna Batko-Tołuć
Pan
Szymon Osowski
e-mail: sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl>Szanowni Państwo,
odpowiadając na wystosowany przez Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zakresie jn., Urząd Miasta Bydgoszczy przekazuje poniżej odpowiedzi na zadane pytania:Ad.1 506.
Ad.3 2.
Ad.4
‒ wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
‒ wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
‒ informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał.
Ad.5 1.
Ad.6 0.
Ad.7 0.
Ad.8 Nie.
Ad.9 Tak.
Jednocześnie Urząd Miasta Bydgoszczy informuje, iż ze względu na konieczność przeprowadzenia kwerendy w zakresie punktu 2 ostateczna odpowiedź nastąpi w terminie późniejszym wskazanym w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej – orientacyjny termin udzielenia odpowiedzi: 2 sierpnia br.Łączę wyrazy szacunku,
Edyta Świerczek
Biuro Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Bydgoszczy
e-mail: bip@um.bydgoszcz.pl<mailto:bip@um.bydgoszcz.pl>[Untitled][Logotypy do stopki]
________________________________
Wniosek o udostępnienie informacjiNa podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
1. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
1. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
* wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
* wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
* informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
* wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
* wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
* wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
* informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
* informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
* inne.1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
1. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
1. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52342@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>/<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>.
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>/<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>.
--Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl<mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org<http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Re: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez KIEŁCZYGŁÓW w sprawie Wnioski o informację w 2022 #387
Witam
Gmina Kiełczygłów poniżej przesyła odpowiedzi na złożony wniosek o
udostępnienie informacji:
AD.1. 45 pisemnych wniosków
AD.2. 45 wniosków wykonanych w całości
AD.3. O wniosków
AD.4. Nie dotyczy
AD.5. Nie dotyczy
AD.6. Nie dotyczy
AD.7. Nie dotyczy
AD.8. TAK
AD.9. NIE
z poważaniem
Gmina Kiełczygłów
Pismoinformujące.Znak sprawy: DBI.1431.129.2023 przez Piotrków Trybunalski w sprawie Wnioski o informację w 2022 #267
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej [Sprawa#OP.1431.00020.2023] przez Starostwo Powiatowe w Poznaniu w sprawie Wnioski o informację w 2022 #215
Dokumenty: OP.KW-01057/23
Znak sprawy: OP.1431.00020.2023
Rej. koresp. wych.: RKWmail-4819/23
Wysłane przez: Maciej Pieczyński
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Pan Szymon Osowski
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
W załączeniu ponownie przesyłam odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej, który wpłynął do Starostwa Powiatowego w Poznaniu w dniu 11.07.2023 r., w związku z brakiem potwierdzenia odbioru ww. odpowiedzi wysłanej w dniu 21.07.2023 r.
Maciej Pieczyński
Starszy Inspektor
Wydział Organizacyjny
--
Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań
tel. (61) 8410 500, email: starostwo@powiat.poznan.pl, www.powiat.poznan.pl
Wysłano z systemu FINN 8 SQL
RE: ##ZEWN## Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Opole w sprawie Wnioski o informację w 2022 #264
Uzupełnienie odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez WAŁBRZYCH w sprawie Wnioski o informację w 2022 #289
Trybunał Konstytucyjny - przedłużenie terminu odp. na wniosek do 16.08.2023 przez Trybunał Konstytucyjny w sprawie Wnioski o informację w 2022 #6
ponownie przesłanie odpowiedzi z PUW w Rzeszowie przez Wojewoda Podkarpacki w sprawie Wnioski o informację w 2022 #49
RE: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej w sprawie Wnioski o informację w 2022 #107
1
From: sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl> <sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl> >
Sent: Tuesday, July 11, 2023 11:18 AM
To: starostwo@powiatrawski.pl <mailto:starostwo@powiatrawski.pl>
Subject: Wniosek dot. wnioskowania o informację
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
a. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
e. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i. inne.5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52215@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> .
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> .--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej RP.1431.115.2023 przez Leszno w sprawie Wnioski o informację w 2022 #257
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Starostwo Powiatowe w Busku-Zdroju w sprawie Wnioski o informację w 2022 #186
Odp. na Wniosek dot. wnioskowania o informację - Starostwo Powiatowe we Wschowie przez Starostwo Powiatowe we Wschowie w sprawie Wnioski o informację w 2022 #99
W dniu 21.07.2023 o 13:26, Starostwo Powiatowe we Wschowie pisze:
OSE.1431.17.2023
*Stowarzyszenie Sieć Obywatelska**Watchdog Polska*
W odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej z
dnia 21 lipca 2023 r.
przesyłam w załączeniu odpowiedź.
--
Pozdrawiam
Eliza Lebedyńska-Maj
Sekretarz Powiatu
Wydział Organizacyjny, Edukacji i Spraw Społecznych
tel. 65 540-89-50
Starostwo Powiatowe we Wschowie
Plac Kosynierów 1c
67–400 Wschowa
tel. 65 540-48-00
http://powiat.wschowa.com.pl
Administratorem danych osobowych jest Starosta Wschowski.
Dane przetwarzane są w celu realizacji zadań Starosty Wschowskiego.
Masz prawo do dostępu, sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych.
Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej Starostwa Powiatowego we Wschowie w zakładce:
http://wschowa.info/klauzula-informacyjna-dot-ochrony-danych-osobowych-w-starostwie-powiatowym-we-wschowie/
1W dniu 21.07.2023 o 13:26, Starostwo Powiatowe we Wschowie pisze:
>
>
>
>
> --- Treść przekazanej wiadomości ---
> Temat: Wniosek dot. wnioskowania o informację - Starostwo Powiatowe
> we Wschowie
> Data: Fri, 21 Jul 2023 13:05:33 +0200
> Nadawca: BiuroSOWP Stowarzyszenie <biurosowp@siecobywatelska.pl>
> Adresat: powiat@wschowa.com.pl
> Kopia: sprawa-52207@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
>
>
>
> Wniosek o udostępnienie informacji
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
> Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć
> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących
> informacji:
>
> 1. Liczba *pisemnych wniosków* o udostępnienie informacji publicznej,
> które organ otrzymał w 2022 r.
>
> 2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał *w całości*. Przez
> wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie
> udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji
> po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować
> jako wykonanie wniosku w całości.
>
> 3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję
> administracyjną (decyzje administracyjne) *o odmowie udostępnienia
> informacji publicznej*. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną
> decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to
> potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
>
> 4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia
> przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie
> w treści wiadomości *maksymalnie trzech* z poniższych punktów:
>
> 1.
> 1. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
> 2. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym
> trybie,
> 3. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
> 4. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych
> (imię, nazwisko),
> 5. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
> 6. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
> 7. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
> 8. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę
> przedsiębiorcy,
> 9. inne.
>
> 5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
> skierował *skargę (skargi) na bezczynność* do sądu
> administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał
> skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1
> stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania
> przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są
> wciąż w toku.
>
> 6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
> skierował *skargę na decyzję (decyzje)* do sądu administracyjnego.
> Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję
> i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy
> przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które
> rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
>
> 7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ *naliczył
> opłatę* za udostępnienie informacji publicznej.
>
> 8. Czy organ publikuje *rejestr wniosków* o udostępnienie informacji
> publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o
> udzielenie odpowiedzi tak/nie.
>
> 9. Czy w organie jest zatrudniona *osoba odpowiedzialna* za
> przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji
> publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego
> zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
>
> Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres:
> sprawa-52207@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
>
> Uzasadnienie
>
> W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu
> rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów
> prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano
> brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w
> tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków
> wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły
> wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były
> powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga
> bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne
> oraz przeprowadzić konieczne zmiany^1
> <https://mail.google.com/mail/u/0/#m_-5624565361759504485_m_6904167658141978079_m_1541900925374914687_m_5435028890884783383_Przypisy>.
>
>
> I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło
> wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało
> ich odpowiednio^2
> <https://mail.google.com/mail/u/0/#m_-5624565361759504485_m_6904167658141978079_m_1541900925374914687_m_5435028890884783383_Przypisy>,
> to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w
> których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat
> liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich
> załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu
> prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na
> podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują
> też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania
> informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji,
> o które wnioskowano co najmniej kilka razy^3
> <https://mail.google.com/mail/u/0/#m_-5624565361759504485_m_6904167658141978079_m_1541900925374914687_m_5435028890884783383_Przypisy>.
>
> W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono
> przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu
> informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również
> organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego
> prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa
> dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
>
> Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących
> standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie
> otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych,
> wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia
> informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za
> udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej
> występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania
> rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji
> Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie
> odpowiedzi na wnioski.
>
> Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu
> wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach,
> Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę
> krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym
> się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej
> rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji^4
> <https://mail.google.com/mail/u/0/#m_-5624565361759504485_m_6904167658141978079_m_1541900925374914687_m_5435028890884783383_Przypisy>.
>
> Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami
> międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw^5
> <https://mail.google.com/mail/u/0/#m_-5624565361759504485_m_6904167658141978079_m_1541900925374914687_m_5435028890884783383_Przypisy>.
> Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych
> urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest
> promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy
> formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie
> statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji.
> Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje
> ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za
> działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu
> instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się
> wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
>
> Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część /Raportu o
> stanie jawności/ - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego
> dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z
> następujących części:
>
> 1. Jawność w oczach obywateli
> 2. Jawność a standardy międzynarodowe
> 3. Aktywne udostępnianie informacji
> 4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
> 5. Wnioskowy dostęp do informacji
> 6. Wstęp na posiedzenie organów
> 7. Jawność partii politycznych
> 8. Dostęp do informacji o środowisku
> 9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
> 10. Rekomendacje
>
> Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu
> dostępowi do informacji.
>
> Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail:
> sprawa-52207@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
>
> Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
>
> Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
>
> —————————————
>
> 1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space:
> Strengthening Alignment with International Standards and Guidance,
> OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
> 2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public
> access to information (SDG 16.10.2),
> https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
> 3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w
> poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i
> publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w
> prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji,
> Liberii, czy Kenii.
> 4. Wskaźnik 60 RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>.
> 5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>.
>
> --
>
> *Sieć Obywatelska Watchdog Polska*
>
> ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
> KRS: 0000181348
> tel: +48 22 844 73 55 <tel:+48228447355>
> www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> |
> www.sprawdzamyjakjest.pl <http://www.sprawdzamyjakjest.pl/>
> www.watchdogportal.pl <http://www.watchdogportal.pl>|
> www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org>
>
>
OSE.1431.17.2023*Stowarzyszenie Sieć Obywatelska**Watchdog Polska*
W odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej z
dnia 21 lipca 2023 r.
przesyłam w załączeniu odpowiedź.--
Pozdrawiam
Eliza Lebedyńska-Maj
Sekretarz Powiatu
Wydział Organizacyjny, Edukacji i Spraw Społecznych
tel. 65 540-89-50Starostwo Powiatowe we Wschowie
Plac Kosynierów 1c
67–400 Wschowa
tel. 65 540-48-00
http://powiat.wschowa.com.plAdministratorem danych osobowych jest Starosta Wschowski.
Dane przetwarzane są w celu realizacji zadań Starosty Wschowskiego.
Masz prawo do dostępu, sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych.
Więcej informacji znajdziesz na stronie internetowej Starostwa Powiatowego we Wschowie w zakładce:
http://wschowa.info/klauzula-informacyjna-dot-ochrony-danych-osobowych-w-starostwie-powiatowym-we-wschowie/
Przeczytano: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Kutnie w sprawie Wnioski o informację w 2022 #101
Fwd: Aktualności ze strony ZMP przez RAWICZ w sprawie Wnioski o informację w 2022 #616
Stow. Watchdog (84.2023) - odpowiedź przez Ministerstwo Sprawiedliwości w sprawie Wnioski o informację w 2022 #23
3
From: kontakt <kontakt@ms.gov.pl>
Sent: Tuesday, July 11, 2023 3:05 PM
To: Dróbecka Aneta (BK) <Aneta.Drobecka@ms.gov.pl>
Subject: FW: Wniosek dot. wnioskowania o informację
From: sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl> <sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl>>
Sent: Tuesday, July 11, 2023 11:09 AM
To: kontakt <kontakt@ms.gov.pl<mailto:kontakt@ms.gov.pl>>
Subject: Wniosek dot. wnioskowania o informacjęWniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
1. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
1. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
* wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
* wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
* informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
* wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
* wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
* wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
* informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
* informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
* inne.1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
1. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
1. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
1. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl<mailto:sprawa-52131@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>/<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>.
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>/<https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>.
--Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl<mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl<http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org<http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Chorzów w sprawie Wnioski o informację w 2022 #237
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez JANÓW LUBELSKI w sprawie Wnioski o informację w 2022 #348
Fwd: Fwd: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez MYSZKÓW w sprawie Wnioski o informację w 2022 #553
Uzupełnienie odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej [Sprawa#OR-OL.1431.10.2023] przez Marszałek Województwa Śląskiego w sprawie Wnioski o informację w 2022 #36
Dokumenty: OR-OL.KW-00119/23
Znak sprawy: OR-OL.1431.10.2023
Rej. koresp. wych.: rkw-072040/23
Wysłane przez: Anna Lorenc-Fatyga
W załączeniu przesyłam pismo Dyrektora Departamentu Organizacji Urzędu stanowiące odpowiedź na Państwa wniosek.
Z poważaniem,
Anna Lorenc-Fatyga
Gł. specjalista w Departamencie Organizacji Urzędu
--
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
ul. Ligonia 46, 40-037 Katowice
kancelaria@slaskie.pl
https://slaskie.pl
powstania.slaskie.pl
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych: https://bip.slaskie.pl/daneosobowe
Oceń Urząd: https://bip.slaskie.pl/ankieta
Wysłano z systemu FINN 8 SQL
BSA I.0164.93.2023 częściowa odp + wezwanie do wykazanie interesu publicznego przez Sąd Najwyższy w sprawie Wnioski o informację w 2022 #5
1
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- 185
- 186
- 187
- 188
- 189
- 190
- 191
- 192
- 193
- 194
- 195
- 196
- 197
- 198
- 199
- 200
- 201
- 202
- 203
- 204
- 205
- 206
- 207
- 208
- 209
- 210
- 211
- 212
- 213
- 214
- 215
- 216
- 217
- 218
- 219
- 220
- 221
- 222
- 223
- 224
- 225
- 226
- 227
- 228
- 229