Re: Wniosek o informację publiczną przez ZESPÓŁ ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ W CZARNKOWIE w sprawie Żywienie w szpitalach #1004 z ZESPÓŁ ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ W CZARNKOWIE
Czarnków , dnia 21.10.2019 roku
**
*Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć *
*członkowie zarządu***
*Sieć Obywatelska Watchdog Polska*
*ul. Ursynowska 22/2*
*02-605 Warszawa *
*adres do kore**spondencji :
**{{ email }}*
<mailto:{{ email }}>**
Dot. wniosku o dostęp do informacji publicznej z dnia 17.10.2019
roku,doręczonego podmiotowi leczniczemu w drodze mailowej w dniu
17.10.2019 roku.
W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej z dnia
17.10.2019 roku, doręczonym do Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej
Szpitala Powiatowego w Czarnkowie , Dyrekcja podmiotu leczniczego
oświadcza jak poniżej.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej/Dz.U.2018.1330 t.j. z dnia 2018.07.10/(zwana dalej
u.d.i.p),określa zasady
postępowania przy przetwarzaniu danych osobowych oraz prawa osób
fizycznych, których dane osobowe są lub mogą być przetwarzane w zbiorach
danych. Ustawa powyższa nie jest jedynym aktem normatywnym zapewniającym
realizację prawa do informacji. Pewne informacje, będące informacjami
publicznymi, mogą być przedmiotem innych, szczególnych uregulowań
prawnych i dlatego sposób dostępu do takich informacji będą regulować
również i te inne szczególne ustawy. Taki zbieg różnych uregulowań
przewidział ustawodawca w przepisie art. 1 ust. 2 u.d.i.p,
stanowiącym normę rozwiązującą problemy kolizyjne uregulowań zawartych w
innych ustawach z u.d.i.p..
*/Artykuł 3 ust. 1 pkt 1/*
<https://sip.lex.pl/#/dokument/16913107#art%283%29ust%281%29pkt%281%29>*/u.d.i.p.
w sposób istotny ogranicza prawo dostępu do informacji publicznej,
stanowiąc, że dostęp do uzyskania informacji przetworzonej jest możliwy
w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu
publicznego. /*/Brak jest ustawowej definicji terminu „szczególna
istotność dla interesu publicznego”, należy jednak zwrócić uwagę na to,
że ustawodawca uznaje tu wyraźnie prymat interesu publicznego nad
interesem prywatnym i ogranicza prawo do informacji publicznej. /
*/Nie wystarczy przy tym, że uzyskanie informacji przetworzonej jest
istotne dla interesu publicznego/*/.(….) *W zakresie prawa dostępu do
informacji interes publiczny istnieje wówczas, gdy uzyskanie określonych
informacji mogłoby mieć znaczenie z punktu widzenia funkcjonowania
państwa, np. w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów* (wyrok
WSA w Warszawie z dnia 22 lutego 2006 r., //II SA/Wa 1721/05/
<https://sip.lex.pl/#/dokument/520271983>/, Prok. i Pr. /
/2006, nr 5, poz. 53, LEX nr 178287)/
/Kamińska Irena, Matarewicz Jacek, Rozbicka-Ostrowska Mirosława,
Komentarz do spraw administracyjnych Wybrane zagadnienia.WK 2015 -
monografia/.
W związku powyższym, Dyrekcja podmiotu leczniczego wnioskuje, w terminie
14 dni, od dnia doręczenia niniejszego pisma w drodze mailowej ,
wykazania przez Państwa powodów, dla których spełnienie Państwa żądań do
uzyskania informacji publicznejprzetworzonej, będzie szczególnie istotne
dla interesu publicznego.
Należy bowiem zauważyć, że interes odnosi się w swej istocie do spraw
związanychz funkcjonowaniem państwa oraz innych ciał publicznych jako
pewnej całości, szczególnie z funkcjonowaniem podstawowej struktury
państwa. Skuteczne działanie w granicach interesu publicznego wiąże się
z możliwością realnego wpływania na funkcjonowanie określonych
instytucji państwa , w konsekwencji usprawniałoby działanie jego organów.
Na dzień złożenia przez Państwa wniosku , podmiot leczniczy nie
dysponuje gotową informacją. Jej udostępnienie wymaga podjęcia
dodatkowych czynności polegających m.in. na ustaleniu danych ,
stanowiących informacje , o które Państwo wnioskujecie.
Ponadto należy zauważyć, iż w ocenie podmiotu leczniczego treść Państwa
wniosku stanowi nadużycie prawa do informacji publicznej, gdyż pytania
dotyczą kwestii innych , niż przewidział ustawodawca w u.d.i.p.
p.o. Dyrektora
Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Czarnkowie
dr n. med. Błażej Ciesielczyk
W dniu 2019-10-17 o 10:45, {{ email }} pisze:
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy
> dostępie do informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska
> Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji
> publicznych:
>
> 1. Czy w szpitalu zatrudniono dietetyka/dietetyków? (chodzi o
> bezpośrednie zatrudnienie przez szpital, a nie przez firmę
> cateringową). Jeżeli tak, to wnosimy o udostępnienie zakresu jego/ich
> obowiązków.
> 2. Ilu pacjentów przypada na jednego zatrudnionego dietetyka?
> 3. Czy w szpitalu istnieje możliwość uzyskania indywidualnej porady
> dietetyka? Jeżeli tak, to w jaki sposób informuje się o tym pacjentów?
> 4. Jaka jest wysokość całościowej dziennej stawki żywieniowej
> przypadającej na 1 pacjenta szpitala?
> 5. Czy szpital korzysta z usług zewnętrznej firmy cateringowej? Jeżeli
> tak, to czy w podpisanej umowie określono minimalną kwotę/procent
> przeznaczone na zakup składników użytych do przygotowania posiłków?
> 6. Czy szpital posiada dokumentację regulującą jakość produktów
> używanych do przygotowania posiłków – chodzi o wartość odżywczą i
> kaloryczną posiłków oraz dopuszczalną ilości konserwantów, barwników,
> dodatków? Jeśli tak, wnosimy o jej udostępnienie.
> 7. Czy w szpitalu kontroluje się jakość posiłków podawanych pacjentom?
> Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często one się odbywają?
> 8. Czy w szpitalu kontroluje się, czy pacjent spożywa odpowiednią
> ilość pokarmu? Kto (stanowisko) odpowiada za te kontrole i jak często
> one się odbywają?
> 9. Czy w umowie z zewnętrzną firmą cateringową określono wymóg
> zatrudnienia dietetyka?
> 10. Czy w szpitalu istnieje procedura zgłaszania skarg dotyczących
> niewłaściwego żywienia bądź zatrucia? Czy wyznaczono osobę
> odpowiedzialną za kontakt w sprawie zgłoszenia ww. skarg?
> 11. Prosimy o podanie liczba skarg dotyczących niewłaściwego żywienia
> /zatrucia w szpitalu zgłoszonych do szpitala w 2017 i 2018 roku.
> 12. Czy w 2018 r. lekarze przechodzili jakiekolwiek szkolenie z
> zakresu zasad prawidłowego żywienia chorych w szpitalu?
> 13. Prosimy o podanie liczby i rodzajów diet stosowanych przez szpital
> wraz ze wskazaniem źródeł ich opracowania (wiedza lekarza/wiedza
> dietetyka/publikacje naukowe/źródła internetowe/wewnętrzne regulacje
> szpitala).
> 14. Jeśli szpital nie jest w stanie zapewnić pacjentowi diety
> wskazanej przez lekarza (np. bezmlecznej czy bezglutenowej), to w jaki
> sposób zapewnia wówczas posiłki pacjentowi?
> 15. Czy na życzenie pacjenta szpital zapewnia dietę wegetariańską lub
> wegańską?
> 16. Czy szpital zapewnia chorym doustne suplementy pokarmowe
> wspomagające powrót do zdrowia (np. wspomagające gojenie ran,
> dostarczające dodatkowe ilości białka)?
>
> Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej
> na adres: {{ email }}
>
> Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć - członkowie zarządu, zgodnie z
> zasadami reprezentacji
>
> --
>
> Sieć Obywatelska Watchdog Polska
> ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
> tel: 22 844 73 55
> www.siecobywatelska.pl
> www.watchdogportal.pl
> www.funduszesoleckie.pl
> www.informacjapubliczna.org
> NIP 526282872
>