Znak pisma: RSO 5010.4.7.20 Zarszyn, dnia 28 kwietnia 2020 r.
[organ:]
GMINA ZARSZYN
38-530 Zarszyn, ul. Bieszczadzka 74
[NIP: 687-15-86-590, Regon: 000551160]
reprezentowana przez Wójta Gminy Magdalenę Gajewską
[wnioskodawca:]
Poczta Polska S.A.
ul. Rodziny Hiszpańskich 8
00-940 Warszawa
[NIP: 525-000-73-13, KRS: 0000334972]
Dotyczy: wniosek o przekazanie danych z rejestru wyborców prowadzonego przez
Gminę Zarszyn
PISMO Organu
ODPOWIEDŹ na wniosek z dnia 23.04.2020 k
oraz ODPOWIEDŹ na uzupełnienie wniosku z dnia 24.04.2020 r.
wraz z WEZWANIEM
do usunięcia braków formalnych przedłożonego wniosku
Szanowni Państwo,
działając imieniem Gminy Zarszyn, jako Organ Wykonawczy uprawniony do jej
reprezentacji, w odpowiedzi na złożony wniosek z dnia 23.04.2020 r., następnie uzupełniony
w dniu 24.04.2020 r. oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa powszechnego, tj. art. 64
$ 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.
Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.) w zw. z art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o
szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-
COV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 695) w zw. z art. 5 ust. 1 lit. c Rozporządzenia z dnia 27
kwietnia 2016 r. Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w
sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych - RODO) (Dz. Urz. UE.L 2016 Nr 119, str. 1), niniejszym
wzywam Wnioskodawcę, tj. Spółkę Poczta Polska S.A. do uzupełnienia braków
formalnych złożonego wniosku o udostępnienie danych ze spisu wyborców, poprzez:
1) wykazanie przez Wnioskodawcę, iż otrzymanie danych ze spisu wyborców, o którym
mowa w art. 26 $ 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (tekst jedn. Dz.U. z
2019 r., poz. 684 ze zm.) jest niezbędne do realizacji zadań związanych z organizacją
wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, poprzez w szczególności
wykazanie konkretnych i określonych zadań ustawowych, jakie Wnioskodawca jest
zobowiązany podjąć w w/w zakresie, który uzasadniają dysponowanie danymi z
przedmiotowego spisu;
W powyższym zakresie zaznaczenia wymaga, iż przedłożone odwzorowanie decyzji
Prezesa Rady Ministrów Nr BPRM.4820.2.3.2020 z dnia 16 kwietnia 2020 r. wskazuje na
realizację przez Wnioskodawcę działań polegających na podjęciu i realizacji niezbędnych
czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia wyborów na urząd
Prezydenta Rzeczypospolitej w 2020 r., w trybie korespondencyjnym, w szczególności
poprzez przygotowanie struktury organizacyjnej, zapewnienie niezbędnej infrastruktury
oraz pozyskanie koniecznych zasobów materialnych kadrowych, co w odniesieniu do
obowiązującego porządku prawnego RP nie stanowi uzasadnienia i podstawy do
pozyskania wnioskowanych danych osobowych.
Na marginesie podkreślenia wymaga, iż zgodnie z Oświadczeniem z dnia 24 kwietnia
2020 r. wydanym przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ws. pozyskiwania
danych osobowych wyborców przez operatora pocztowego, tj. Spółkę Poczta Polska S.A.,
Spółka ta jest uprawniona do pozyskania od organu administracji publicznej danych
osobowych wskazanych w/w art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-COV-2 (Dz.U.
z 2020 r., poz. 695) m.in. w przypadku jeżeli dane te są potrzebne do realizacji zadań
związanych z organizacją wyborów na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Nie
ulega wątpliwości, że przesłanka ta w obecnie obowiązującym stanie prawnym nie
występuje.
2)
3)
4)
wskazanie podstawy prawnej i jej uzasadnienia w zakresie żądanych przez Wnioskodawcę
danych wykraczających poza zakres wynikający z treści art. 26 $ 4 ustawy z dnia 5
stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 684 ze zm.);
wskazanie podstawy prawnej do podjęcia zadań, o których mowa w pkt. 1, poprzez
podanie aktu prawnego (w tym konkretnego zapisu), upoważniającego Wnioskodawcę do
udziału i podejmowania przez Wnioskodawcę czynności w zakresie zadań
uzasadniających pozyskanie danych objętych żądaniem złożonego wniosku.
W ocenie tut. Organu art. 99 ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych
instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-COV-2 (Dz.U.
z 2020 r., poz. 695) nie stanowi podstawy prawnej do przekazania spisów wyborców
prowadzonych przez Organ.
Zgodnie z art. 6 RODO dopuszczalność przetwarzania danych osobowych powinna
wynikać wprost z przepisu prawnego. W obowiązującym stanie prawnym na dzień 28
kwietnia 2020 r. nie istnieje żaden przepis prawa upoważniający organ jednostki
samorządu terytorialnego do przekazywania danych osobowych ujętych w spisie
wyborców wobec osoby prawnej — spółki prawa handlowego.
wykazanie bezpiecznego sposobu przekazania danych, bowiem zgodnie
z zasadami ochrony danych osobowych wskazanych w art. 5 ust. 1 pkt f) RODO, dane
osobowe muszą być przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo
danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem
przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą
odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych. Jednocześnie prosi się o
sporządzanie umowy o powierzeniu danych osobowych, podpisanej przez osoby do tego
uprawnione.
Tym samym Wnioskodawca, powinien zapewnić wysoki standard zabezpieczeń
systemów informatycznych wykorzystywanych do przetwarzania tych danych, aby
zminimalizować ryzyko ich niezgodnego z prawem ujawnienia. W tym celu winny zostać
wdrożone adekwatne środki organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa
odpowiadający temu ryzyku.
Niewątpliwie w ocenie tut. Organu wskazany przez Wnioskodawcę sposób udostępnienia
danych tego wymogu w żadnej mierze nie spełnia.
5) przedłożenie przez Wnioskodawcę oryginału lub poświadczonej za zgodność z
oryginałem decyzji Prezesa Rady Ministrów Nr BPRM.4820.2.3.2020 z dnia 16 kwietnia
2020 r., wraz ze wskazaniem daty ostateczności w/w decyzji, np. poprzez przedstawienie
zaświadczenia wydanego przez organ uprawiony, a potwierdzającego w/w fakt, lub też
przesłanie egzemplarza decyzji z właściwą klauzulą w tym zakresie.
6) przedłożenie przez Wnioskodawcę oryginału lub poświadczonej za zgodność z
oryginałem decyzji Prezesa Rady Ministrów, z której wynika obowiązek udostępnienia
przez jednostki samorządu terytorialnego danych ze spisu wyborców na rzecz
Wnioskodawcy.
Wobec powyższego, uzupełnienia braków formalnych złożonego wniosku należy
dokonać w terminie 7 (słownie: siedmiu) dni, licząc od dnia otrzymania niniejszego
wezwania. Nieusunięcie braku formalnego w wyznaczonym terminie spowoduje
pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
POUCZENIE
Zgodnie z art. 64 $ 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 256 ze zm.), jeżeli podanie nie spełnia
innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia
braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że
nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Zaznaczenia
wymaga, iż zgodnie z art. 63 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego, podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia) mogą być wnoszone
pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą
innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu
administracji publicznej utworzoną na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
4
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Podanie powinno
zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres
i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. W
dacie złożenia wniosku obowiązuje ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy, która
przewiduje tylko jeden sposób przekazania spisu wyborców i tylko jednemu podmiotowi.
Zgodnie z art. 26 $ 12 Kodeksu wyborczego, jeden egzemplarz spisu wyborców przekazuje
się w przeddzień wyborów przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej ds.
przeprowadzenia głosowania w obwodzie. Zatem przekazanie spisu wyborczego
Wnioskodawcy czy też innej spółce prawa handlowego byłoby rażąco sprzeczne z
obowiązującym porządkiem prawnym i mogłoby skutkować odpowiedzialnością tut. Organu
przewidzianą m.in. przepisami RODO. Już obecnie w tym zakresie wpływają do urzędów
obsługujących j.s.t. informacje — pisma obywateli wskazujące na taką możliwość.
Na marginesie można tylko wskazać, że obecnie procedowany w Senacie RP projekt ustawy z
dnia 6 kwietnia 2020 r. przewiduje dla Spółki Poczta Polska S.A. jedynie zadania w zakresie
doręczania wyborcom pakietów wyborczych , a zatem zbędne dla takiego celu są wszystkie
dane osobowe jakie zawiera rejestr wyborców. Oczywistym przy tym pozostaje, że
procedowany obecnie projekt ustawy nie jest wystarczającą podstawą prawną dla
wykonywania czynności przez Pocztę Polską związanych z pozyskiwaniem i przetwarzaniem
danych osobowych wyborców w związku z organizacją wyborów, a tym bardziej takiej
podstawy prawnej nie stanowi decyzja Prezesa Rady Ministrów Nr BPRM.4820.2.3.2020 z
dnia 16 kwietnia 2020 r., która w żadnym zakresie nie odnosi się do kwestii przekazywania
danych ze spisu wyborców na rzecz Wnioskodawcy.
GMINA ZARSZYN
ul. Bieszczadzka 74
38-530 ZARSZY
NIP 6871783454 REGON 3704407QAGDALENA G:
Wójt Gminy Zarszyn
,
Otrzymują:
1. Adresatx 1,
2. Do wiadomości: Państwowa Komisja Wyborcza (adres: ul. Wiejska 10, 00-902 Warszawa),
3. ałax l.