W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 28
września 2020 r. Urząd Gminy Adamów informuje:

1. Rozwiązania cyfrowe oferowane mieszkańcom: załatwianie spraw za
pośrednictwem ePuap, za pośrednictwem innej platformy, na której można
podpisać się profilem zaufanym lub podpisem cyfrowym, zwykłym mailem.

2. Duża część usług urzędu jest możliwa do realizacji bez pojawiania się
mieszkańców w Urzędzie (od 25 do poniżej 50 %).

3. W urzędzie nie funkcjonuje Elektroniczny Obieg Dokumentów.

4. Problemy, jakie napotykamy w transformacji cyfrowej urzędu:

 - brak kadry, która miałaby wystarczające kompetencje do zaplanowania
i wdrożenia zmian technologicznych,

- brak pieniędzy na poczynienie stosownych inwestycji,

- problemy z dostępną na rynku ofertą.

5. Nie uczestniczymy.

Z poważaniem

Jolanta Biaduń

Komentarz: Refleksja osobista - rozwiązania cyfrowe są wymuszone w
małych ośrodkach zmianami ustaw i przepisów wykonawczych. Nie nadążamy
za nimi, ani jeśli chodzi o wyposażenie, ani jeśli o kwalifikacje kadry
i zarządzającej, i administracyjnej oraz interesantów.

Nawet jeśli nauczymy się obsługi sprzętu i jakiejś konkretnej aplikacji,
wciąż mamy problemy z wdrażaniem aktualizacji, z eliminowaniem błędów.
Szereg rozwiązań wdrażanych nawet przez administrację państwową zawiera
błędy, "niedoróbki", nie zawsze rozwiązania cyfrowe odpowiadają
przepisom ustaw i rozporządzeń. Mamy "prawo jazdy", ale nie potrafimy
zlokalizować drobnej usterki w samochodzie, a cóż dopiero ją usunąć. 
Brak jest w urzędzie wyspecjalizowanej kadry, która "nadążyłaby" za
zmianami programowymi w szeregu aplikacji, z których każda tworzona jest
przez inną szkołę, nie wszystkie obsługuje się intuicyjnie. Często
metodą na naprawienie jest wychodzenie z programu, zamykanie programu,
komputera i ponowne uruchamianie. Instrukcje do obsługi programów
napisane są językiem często mało zrozumiałym dla informatyków.