Re: FW: Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach przez KatarzynaBatkoToluc w sprawie Konsultacje społeczne w Nadleśnictwach #63 z Nadleśnictwo Kup
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do przesłanego wcześniej maila z wnioskiem o dostęp do informacji uprzejmie informujemy, że podstawą prawną naszego wniosku jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Tym samym oczekujemy wykonania wniosku na zasadach określonych w tej ustawie. Wskazujemy, że w tej ustawie nie znajduje się rozwiązanie nawiązujące do informacji publicznej przetworzonej określonej w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Dlatego też wezwanie do wykazania dlaczego udostępnienie informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego jest bezpodstawne.
Równocześnie uprzejmie wyjaśniamy, że:
1. Wnioskując o przesłanie informacji dotyczących ostatnich trzech lat, mamy na myśli okres od 1 listopada 2017 do 3 listopada 2020.
2. Definicję podaną we wniosku:
„Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
należy interpretować jako zawierającą pojęcie dostępu do informacji o środowisku, (tak jak zinterpretowały właściwie niektóre Nadleśnictwa do których zwróciliśmy się z tym wnioskiem). Poniżej podajemy interpretację tej definicji, która w pełni tłumaczy naszą intencję i, mamy nadzieję, będzie pomocna.
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z formalnych i nieformalnych form występowania z wnioskiem o dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia (również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5. wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc.
Alternatywnie, możecie również Państwo definiować wyrażenie „zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag” jako punkty 1- 6 wymienione w definicji. Może to nieco zawęzić zakres odpowiedzi, ale zapewne ułatwi sprawne ich zebranie.
3. W przypadku artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach, których istnienie odnotowało Nadleśnictwo, a w szczególności doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni o wyrażenie opinii.
4. W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku, gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną, wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Z wyrazami szacunku,
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie zarządu zgodnie z zasadami reprezentacji
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
NIP 526282872
KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2020-11-17 11:40:13.495279+00:00 z adresu {{ email }}:
> Kup, dnia 17.11.2020 Zn.spr.: ZG.0172.5.2020 wyłącznie pocztą elektroniczną:
> {{ email }} Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
> Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 02-605 Warszawa Dotyczy: Konsultacje
> społeczne w Nadleśnictwach. Szanowni Państwo, Państwowe Gospodarstwo Leśne
> Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kup poniżej zamieszcza odpowiedzi na pytania i
> wnioski zawarte w Państwa wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
> otrzymanym pocztą elektroniczną przez Nadleśnictwo Kup w dniu 04 listopada 2020
> r. Ad. 1 1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu ostatnich
> trzech lat, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, wnioski
> i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa. Dla
> każdego przypadku wnioskujemy o podanie: a. Kto zgłaszał postulaty, wnioski i
> uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? b.
> zagadnień, których dotyczyły postulaty, wnioski, bądź uwagi zgłaszane przez
> stronę społeczną. c. kanałów komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną d.
> rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
> szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej
> Nadleśnictwo zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli
> tak, to w jaki sposób. e. dokumentacji komunikacji ze stroną społeczną.
> Zmuszeni jesteśmy prosić Państwa przede wszystkim o doprecyzowanie wniosku,
> gdyż w obecnej postaci uniemożliwia on nam poprawne udostępnienie rzeczowej
> informacji. Dla przykładu, wskazujecie Państwo, że pytania zawarte we wniosku
> dotyczą wszelkich przejawów „współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o
> gospodarce leśnej” w postaci „zgłaszania postulatów, wniosków i uwag”, które
> definiujecie m.in. jako „przesłanie zapytania”. Nie sposób przyjąć – jak wynika
> z Państwa wniosku - że każde zapytanie skierowane do nadleśnictwa (choćby o
> obowiązujące przepisy, różne aspekty pracy nadleśnictwa, zagadnienia
> przyrodnicze etc.) jest „formą wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w
> decyzjach o gospodarce leśnej”. Jednocześnie nadleśnictwo nie ma często
> możliwości ocenić, jakie intencje i cele przyświecają pytającemu lub
> wnioskodawcy (zwłaszcza że nie muszą być przez niego ujawnione), a w związku z
> tym czy zapytanie było czy nie „formą wygłaszania opinii i prób
> współuczestniczenia w decyzjach o gospodarce leśnej”. Państwa wniosek
> obejmuje też w znacznej mierze informacje, które nie są albo nie mogą być przez
> nadleśnictwo gromadzone lub nie są już w jego posiadaniu, gdyż nie wymagają
> tego obowiązujące przepisy i procedury wewnętrzne. Nadleśnictwo nie gromadzi
> choćby informacji o przypadkach „wyrażania zaniepokojenia w postaci artykułu
> prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną”. Tak samo nie rejestruje
> każdego „udziału w spotkaniu na temat gospodarki leśnej” każdej osoby z zewnątrz
> w sytuacji, gdy szereg tego rodzaju spotkań ma charakter otwarty. Nie
> gromadzimy i nie archiwizujemy, czy to w formie papierowej, czy cyfrowej,
> korespondencji o nieokreślonym statusie, niezawierającej konkretnych pytań,
> uwag, żądań, postulatów czy oczekiwań jakiejkolwiek reakcji ze strony
> nadleśnictwa, lecz bliżej niesprecyzowane opinie, pomysły lub inne treści (w
> tym w ogóle niewłaściwie adresowane do nadleśnictwa). Gromadzimy i dysponujemy
> informacjami o wnioskach, postulatach i uwagach odnośnie prowadzenia gospodarki
> leśnej w nadleśnictwie, które były oficjalnie do nas kierowane w postaci
> petycji lub pism składanych lub przychodzących do sekretariatu pocztą
> tradycyjną lub elektroniczną, Nawet w takich przypadkach jednak nie jesteśmy
> w stanie wytworzyć informacji w pełni odpowiadającej warunkom określonym w
> Państwa wniosku. Zakładając hipotetycznie, że Nadleśnictwo posiadałoby profil w
> serwisie społecznościowym to, w odniesieniu do nawet spełniających warunek
> konkretności i rzeczowości postulatów czy żądań formułowanych przez internautów
> w serwisach społecznościowych pod adresem nadleśnictwa, nie jesteśmy
> zobowiązani ani często nie jesteśmy w stanie ustalić, kim są ich autorzy i czy
> mieszczą się w Państwa definicji „strony społecznej” (tym bardziej, że mogą
> posługiwać się anonimowymi profilami). Wreszcie nawet udostępnienie
> informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z ustawą z dnia 6 września
> 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, w sposób i w zakresie przez
> Państwa wnioskowanym, wymaga od nadleśnictwa ich przetworzenia i
> przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i nakładem pracy (vide:
> wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/11). Dlatego w związku z: ogromnym
> zakresem czasowym i przedmiotowym Państwa wniosku; brakiem możliwości
> oddelegowania przez nadleśnictwo pracownika lub pracowników wyłącznie do
> przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody dla realizacji podstawowych
> zadań nadleśnictwa i obowiązków jego pracowników, a częściowo brakiem fizycznej
> możliwości realizacji tego zdania (np. konieczność przeglądania papierowych
> archiwów w sytuacji, gdy zatrudnieni w nadleśnictwie pracują z powodu pandemii
> COVID-19 w systemie zdalnym lub hybrydowym); koniecznością dodatkowej pracy
> związanej z anonimizacją danych osób fizycznych w przypadku udostępniania
> informacji odnośnie ich uwag, wniosków i postulatów, w tym dokumentacji
> korespondencji; możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo
> dodatkowej osoby lub udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu
> przetworzenia ogromnej ilości danych zgodnie z Państwa wnioskiem w rozsądnym
> czasie (wystarczy wspomnieć ewentualną konieczność przejrzenia i analizy
> prywatnych wiadomości oraz komentarzy internautów na profilu nadleśnictwa w
> serwisie społecznościowych za trzy lata wstecz albo konieczność zawarcia na
> żądanej liście przypadków uwag, postulatów czy wniosków zgłaszanych w postaci
> publikacji w mediach „zainicjowanych przez stronę społeczną” w sytuacji, gdy
> nadleśnictwo w ogóle nie ma obowiązku gromadzenia takich informacji i
> prowadzenia za kogoś kwerendy materiałów ukazujących się w ogólnodostępnych
> mediach); informuję, że informacja publiczna objęta Państwa wnioskiem nie może
> być przez nadleśnictwo udostępniona w terminie przewidzianym w art. 13 ust. 1
> ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej. Co więcej,
> przekształcenie i przetworzenie wnioskowanych informacji będzie wymagało, z
> uwagi na okoliczności wskazane wyżej, poniesienia przez nadleśnictwo ogromnych
> dodatkowych nakładów organizacyjnych i finansowych. W związku z tym, na
> podstawie art. 15 ust. 1 wspomnianej ustawy, nadleśnictwo obliczy i przedstawi
> te koszty i pobierze od Państwa jako wnioskodawców opłatę w wysokości
> odpowiadającej tym kosztom. W związku z powyższym, w celu umożliwienia nam
> prawidłowej odpowiedzi, Nadleśnictwo Kup wzywa Państwa do: uzupełnienia
> wniosku poprzez m.in. dokładniejsze niż „przestrzeń ostatnich trzech lat”
> wskazanie zakresu dat, którego miałaby dotyczyć odpowiedź, a także
> doprecyzowanie pytań zawartych we wniosku poprzez skonkretyzowanie
> przedmiotowego zakresu żądanych informacji i możliwe ich ograniczenie do
> danych, które nadleśnictwo rzeczywiście może gromadzić i posiadać (czy w ogóle
> mieć prawną oraz fizyczną możliwość, by to robić); wykazania, zgodnie z art.
> 3. ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
> publicznej, dlaczego i w jaki sposób uzyskanie tych informacji, w tym
> przetworzonych, jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Dopiero
> wtedy będziemy w stanie poinformować w jakim wydłużonym terminie nadleśnictwo
> zdoła zgromadzić i przetworzyć żądane informacje, by udzielić Państwu
> odpowiedzi, a także wyliczyć, ile będzie kosztowało przetworzenie tych danych i
> poinformować Państwa o opłacie. Ad.2 2. Czy w najbliższych 12 miesiącach
> Nadleśnictwo planuje wprowadzenie zmian w procesach rozpatrywania postulatów,
> wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z nią dialogu na temat
> gospodarki leśnej? Jeżeli tak, to jakie zmiany są planowane? W przypadku
> konsultacji społecznych przy tworzeniu planu urządzania lasu lub prognozy
> oddziaływania na środowisko, proces ten jest opisany i wynika z przepisów
> ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, rozporządzenia ministra środowiska z
> dnia 12 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu sporządzania
> planu urządzenia lasu, uproszczonego planu urządzenia lasu oraz inwentaryzacji
> stanu lasu, a także obowiązującej w Lasach Państwowych Instrukcji Urządzania
> Lasu i wytycznych dyrektora generalnego Lasów Państwowych (zarządzenie nr
> 12/2009). Rolą nadleśnictwa jest stosowanie wyżej wskazanych regulacji, a nie
> planowanie w nich zmian. Natomiast w przypadku wszelkich innych „procesów
> rozpatrywania postulatów, wniosków i uwag strony społecznej oraz prowadzenia z
> nią dialogu na temat gospodarki leśnej” sposób ich rozpatrywania lub
> prowadzenia jest zindywidualizowany i każdorazowo uzależniony jest od tego,
> jaki postulat lub wniosek konkretnie zgłasza dana osoba lub organizacja, w
> jakiej formie i jaką drogą to czyni, jakiego sposób i formy odpowiedzi lub
> innej reakcji oczekuje lub preferuje etc. Nie sposób mówić zatem o planowaniu
> przez nadleśnictwo zmian w „procesach”, jeśli te ostatnie wynikają i
> uzależnione są od każdorazowego działania i oczekiwań danego wnioskodawcy.
> Dlatego ten Państwa wniosek nie może zostać przez nas uwzględniony, gdyż
> pytanie o zdarzenia przyszłe lub takie, które jeszcze nie nastąpiły, nie jest
> pytaniem o informację publiczną podlegającą udostępnieniu (vide: wyrok WSA w
> Warszawie z 21 grudnia 2010 r., II SAB/Wa 219/10). Z poważaniem Jarosław
> Jańczyk Nadleśniczy Nadleśnictwa Kup /dokument podpisany elektronicznie/ z
> poważaniem Marek Blizna Specjalista Służby Leśnej ds. stanu posiadania,
> ewidencji gruntów i urządzania lasu. [cid:image001.png@01D6BCDE.6E620ED0]
> Nadleśnictwo Kup ul. 1 Maja 9, 46-082 Kup tel: 77 4695212 wew. 334, kom. +
> 48694489761