Wnioski o informację w 2022 przez SOWP
Opis
Sprawdzamy, jak wnioski o informację w roku 2022 przetwarzały takie urzędy jak: Prezydent, Sejm, Senat, Ministerstwa i inne wybrane organy centralne a także Wojewodowie, Marszałkowie, Starostwa i Gminy. W dwóch ostatnich przypadkach badanie przeprowadzono na próbach dobranych metodą losowania systematycznego.
Województwo | Liczba spraw | Liczba spraw w kwarantannie |
---|---|---|
Dolnośląskie | 186 | 0 |
Kujawsko-Pomorskie | 158 | 0 |
Lubelskie | 227 | 0 |
Lubuskie | 92 | 0 |
Łódzkie | 191 | 0 |
Małopolskie | 196 | 0 |
Mazowieckie | 361 | 0 |
Opolskie | 81 | 0 |
Podkarpackie | 174 | 0 |
Podlaskie | 129 | 0 |
Pomorskie | 135 | 0 |
Śląskie | 180 | 0 |
Świętokrzyskie | 112 | 0 |
Warmińsko-Mazurskie | 131 | 0 |
Wielkopolskie | 245 | 0 |
Zachodniopomorskie | 126 | 0 |
Listy
odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Starostwo Powiatowe w Mławie w sprawie Wnioski o informację w 2022 #127
Dzień Dobry.
Stosownie do Państwa wniosku o udzielenie informacji publicznej,
przekazuję w załączeniu odpowiedź na złożony wniosek.
Z wyrazami szacunku
--
Renata Brodacka
Inspektor w Wydziale Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich
Starostwo Powiatowe w Mławie
23 655 29 15
Przeczytane: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Turku w sprawie Wnioski o informację w 2022 #218
Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - Wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Kaliszu w sprawie Wnioski o informację w 2022 #207
To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres powiat@powiat.kalisz.pl.
Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.
Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Kaliszu w sprawie Wnioski o informację w 2022 #207
To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres powiat@powiat.kalisz.pl.
Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.
Fwd: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Ostrołęce w sprawie Wnioski o informację w 2022 #128
1
RE: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez GNIEWINO w sprawie Wnioski o informację w 2022 #530
From: Gmina Gniewino <gniewino@gniewino.pl>
Sent: Wednesday, August 23, 2023 10:18 AM
To: Sekretarz gminy <sekretarz@gniewino.pl>
Subject: Fwd: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację
--- Treść przekazanej wiadomości ---
Temat:
Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację
Data:
Tue, 22 Aug 2023 08:39:47 -0000
Nadawca:
sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Odpowiedź-Do:
sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Adresat:
gniewino@gniewino.pl <mailto:gniewino@gniewino.pl>
Szanowni Państwo!
Przeszło miesiąc temu wysłaliśmy wniosek o udostępnienie danych dot. wniosków o informację rozpatrywanych w roku 2022. Treść tamtego wniosku cytujemy niżej. W związku z tym, że nie odnotowaliśmy odpowiedzi, wzywamy do realizacji wniosku, ewentualnie kontaktu, jeśli zachodzi potrzeba dodatkowych uzgodnień lub wyjaśnień. W przypadku, jeśli wysłali Państwo odpowiedź już wcześniej, wnosimy o jej ponowienie.
Prosimy o odpowiedź na adres sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2023-07-11 z adresu sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl> :
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
a. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
e. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i. inne.5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52638@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> .
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> .--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
<http://siecobywatelska.emaillabs.co/open/?ot=MTY5MjY5MzU4Nzg3LjEyODExNTUuMTY5ODc4MjA2Njc3Nzc5MTcyNDNAZmVkcm93YW5pZS5zaWVjb2J5d2F0ZWxza2EucGx8VHVlLCAyMiBBdWcgMjAyMyAwODozOTo0NyAtMDAwMHxnbmlld2lub0Bnbmlld2luby5wbHwxLnNpZWNvYnl3YXRlbHNrYS5zbXRwfHJlZGdyaWQxfDB8MS5kNDgzYzgwNTRhYjljZjQ5MjA4YjQ5NTgwZGY1MDYwYw%3D%3D>
Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Myślenicach w sprawie Wnioski o informację w 2022 #116
To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres starostwo@myslenicki.pl.
Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.
Wniosek dotyczący wnioskowania o informację przez SOKOŁY w sprawie Wnioski o informację w 2022 #521
2
From: sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl <sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Sent: Tuesday, August 22, 2023 10:40 AM
To: sekretariat@sokoly.pl
Subject: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację
Szanowni Państwo!
Przeszło miesiąc temu wysłaliśmy wniosek o udostępnienie danych dot. wniosków o informację rozpatrywanych w roku 2022. Treść tamtego wniosku cytujemy niżej. W związku z tym, że nie odnotowaliśmy odpowiedzi, wzywamy do realizacji wniosku, ewentualnie kontaktu, jeśli zachodzi potrzeba dodatkowych uzgodnień lub wyjaśnień. W przypadku, jeśli wysłali Państwo odpowiedź już wcześniej, wnosimy o jej ponowienie.
Prosimy o odpowiedź na adres sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2023-07-11 z adresu sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl> :
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
a. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
e. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i. inne.5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52629@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> .
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> / <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> .--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
<http://siecobywatelska.emaillabs.co/open/?ot=MTY5MjY5MzU4Nzc1LjEyODExNTUuMzQ5MjI4MjYzMjE4ODQ3ODE4N0BmZWRyb3dhbmllLnNpZWNvYnl3YXRlbHNrYS5wbHxUdWUsIDIyIEF1ZyAyMDIzIDA4OjM5OjQ3IC0wMDAwfHNla3JldGFyaWF0QHNva29seS5wbHwxLnNpZWNvYnl3YXRlbHNrYS5zbXRwfHJlZGdyaWQxfDB8MS5kNDgzYzgwNTRhYjljZjQ5MjA4YjQ5NTgwZGY1MDYwYw%3D%3D>
Read: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie Wnioski o informację w 2022 #21
Automatic reply: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie Wnioski o informację w 2022 #21
odpowiedź na wniosek z dnia 22 sierpnia 2023 r. przez Starostwo Powiatowe w Zambrowie w sprawie Wnioski o informację w 2022 #166
zapytanie Gmina Głubczyce przez GŁUBCZYCE w sprawie Wnioski o informację w 2022 #476
Odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej. przez TUCHOMIE w sprawie Wnioski o informację w 2022 #539
Przeczytano: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez GRÓJEC w sprawie Wnioski o informację w 2022 #442
Potwierdzenie doręczenia wiadomości (wyświetlono) - Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez ZARZECZE w sprawie Wnioski o informację w 2022 #508
To jest potwierdzenie doręczenia wiadomości, która została wysłana na adres ugzarzecze@post.pl.
Uwaga: to potwierdzenie doręczenia wiadomości oznacza tylko, że wiadomość została wyświetlona na komputerze adresata. Nie ma żadnej gwarancji, że treść tej wiadomości została przeczytana lub zrozumiana.
Przeczytano: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Zambrowie w sprawie Wnioski o informację w 2022 #166
Przeczytano: Wniosek dot. wnioskowania o informację przez SKARBIMIERZ w sprawie Wnioski o informację w 2022 #483
RE: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu w sprawie Wnioski o informację w 2022 #68
1
From: sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl <sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Sent: Tuesday, August 22, 2023 10:40 AM
To: sekretariat@powiatwalbrzyski.pl
Subject: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację
Szanowni Państwo!
Przeszło miesiąc temu wysłaliśmy wniosek o udostępnienie danych dot. wniosków o informację rozpatrywanych w roku 2022. Treść tamtego wniosku cytujemy niżej. W związku z tym, że nie odnotowaliśmy odpowiedzi, wzywamy do realizacji wniosku, ewentualnie kontaktu, jeśli zachodzi potrzeba dodatkowych uzgodnień lub wyjaśnień. W przypadku, jeśli wysłali Państwo odpowiedź już wcześniej, wnosimy o jej ponowienie.
Prosimy o odpowiedź na adres sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
W nawiązaniu do pisma z dnia 2023-07-11 z adresu sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl> :
Wniosek o udostępnienie informacji
Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
1. Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości. Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę (wniosek).
4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z poniższych punktów:
1.
a. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
b. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w innym trybie,
c. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
d. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych (imię, nazwisko),
e. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
f. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
g. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
h. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy,
i. inne.5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu, począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
8. Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
9. Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres: sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Uzasadnienie
W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy3.
W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej występujących przyczyn nieudostępniania informacji, publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do informacji4.
Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część Raportu o stanie jawności - pierwszego kompleksowego opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce. Opracowanie będzie składać się z następujących części:
1. Jawność w oczach obywateli
2. Jawność a standardy międzynarodowe
3. Aktywne udostępnianie informacji
4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
5. Wnioskowy dostęp do informacji
6. Wstęp na posiedzenie organów
7. Jawność partii politycznych
8. Dostęp do informacji o środowisku
9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
10. RekomendacjeUzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony wnioskowemu dostępowi do informacji.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail: sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl <mailto:sprawa-52176@fedrowanie.siecobywatelska.pl>
Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
—————————————
1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space: Strengthening Alignment with International Standards and Guidance, OECD Publishing, Paris, <https://doi.org/10.1787/d234e975-en> https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on public access to information (SDG 16.10.2), <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en> https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s. 20.
3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating: <https://www.rti-rating.org/> https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance, Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
4. Wskaźnik 60 RTI Rating: <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/> /.
5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating: <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54 <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/> /.--
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email: biuro@siecobywatelska.pl <mailto:biuro@siecobywatelska.pl> skrytka epuap: SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl <http://www.siecobywatelska.pl> | www.informacjapubliczna.org <http://www.informacjapubliczna.org> NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
<http://siecobywatelska.emaillabs.co/open/?ot=MTY5MjY5MzU4MTA1LjEyODExNTUuNTMwNjUyNzg2NjEwMzUxNjkwN0BmZWRyb3dhbmllLnNpZWNvYnl3YXRlbHNrYS5wbHxUdWUsIDIyIEF1ZyAyMDIzIDA4OjM5OjQxIC0wMDAwfHNla3JldGFyaWF0QHBvd2lhdHdhbGJyenlza2kucGx8MS5zaWVjb2J5d2F0ZWxza2Euc210cHxyZWRncmlkMXwwfDEuZDQ4M2M4MDU0YWI5Y2Y0OTIwOGI0OTU4MGRmNTA2MGM%3D>
Przeczytano: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez SKARBIMIERZ w sprawie Wnioski o informację w 2022 #483
Przeczytano: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu w sprawie Wnioski o informację w 2022 #68
Re: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez KOBIELE WIELKIE w sprawie Wnioski o informację w 2022 #389
Dzień dobry. Bardzo przepraszamy za opóźnienie w odpowiedzi na wniosek.
Postaramy się jak najszybciej odpowiedzieć. Najpóźniej do 25.08.2023 r.
Agnieszka Pokora
--
Urząd Gminy w Kobielach Wielkich
ul. Reymonta 79
97-524 Kobiele Wielkie
tel./fax. 446814412, 446810506
www.kobielewielkie.pl
www.bip.kobielewielkie.pl
ug@kobielewielkie.pl
Zgodnie z art. 13 RODO, informuję, iż:
1. Administratorem danych osobowych jest Wójt Gminy Kobiele Wielkie, ul.
Reymonta 79, 97-524 Kobiele Wielkie
2. Inspektorem ochrony danych jest Magdalena Kuszmider. Można się z nim
kontaktować pod adresem: (magdalena@kuszmider.com.pl)
3. Dane osobowe przetwarzane będą w celu prowadzenia z Panią/Panem
komunikacji za pomocą poczty elektronicznej, na podstawie (art. 6 ust 1
lit. a RODO) zgody którą Pani/Pan wyrazili poprzez wyraźne działanie
(wysłanie do nas wiadomości e-mail z żądaniem odpowiedzi) lub na
podstawie art. 6 ust 1 lit. c RODO czyli spełnienie obowiązku prawnego
ciążącego na administratorze.
4. W związku z przetwarzaniem danych osobowych posiada Pani/Pan prawo
do:
a. dostępu do treści swoich danych, na podstawie art. 15 ogólnego
rozporządzenia;
b. sprostowania danych, na podstawie art. 16 ogólnego rozporządzenia;
c. ograniczenia przetwarzania, na podstawie art. 18 ogólnego
rozporządzenia; (kiedy zgromadzone dane są nieprawidłowe lub kiedy nie
ma podstawy prawnej do przetwarzania danych)
d. usunięcia swoich danych, na podstawie art. 17 ogólnego
rozporządzenia;( prawo to nie ma zastosowania w zakresie w jakim
przetwarzanie jest niezbędne do wywiązania się z prawnego obowiązku
wymagającego przetwarzania na mocy prawa; do ustalenia, dochodzenia lub
obrony roszczeń)
e. cofnięcia zgody, w dowolnym momencie (w przypadku przetwarzania
danych na podstawie Pani/Pana zgody), bez wpływu na zgodność
przetwarzania z prawem, którego dokonano przed jej cofnięciem.
5. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
właściwego w sprawach ochrony danych osobowych na niezgodne z RODO
przetwarzanie Państwa danych osobowych przez Administratora. Prezes
Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
6. Pani/Pana dane nie będą przekazywane do innych podmiotów za wyjątkiem
organów publicznych, które mogą otrzymywać dane osobowe w ramach
konkretnego postępowania przewidzianego prawem UE lub przepisami prawa
polskiego. Ponadto odbiorcami Pani/Pana danych mogą być upoważnieni
pracownicy administratora oraz podmioty z którymi administrator zawarł
umowy powierzenia.
7. Dane osobowe są przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji
określonych celów, wynikających z treści korespondencji i w związku z
tym okres ich przechowywania może być indywidualny. Po zakończeniu celu
w jakim dane zostały zebrane mogą być one przetwarzane do celów
archiwalnych, przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy
powszechnie obowiązującego prawa.
8. Pani/Pana dane nie będą przekazywane do Państwa trzeciego lub
organizacji międzynarodowej.
9. Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą
podlegały profilowaniu.
10. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jeżeli odbywa się na
podstawie Pani/Pana zgody, a konsekwencją ich nie podania będzie brak
możliwości udzielenia odpowiedzi na wiadomość.
W dniu 2023-08-22 10:39, sprawa-52497@fedrowanie.siecobywatelska.pl
napisał(a):
> Szanowni Państwo!
>
> Przeszło miesiąc temu wysłaliśmy wniosek o udostępnienie danych
> dot. wniosków o informację rozpatrywanych w roku 2022. Treść
> tamtego wniosku cytujemy niżej. W związku z tym, że nie
> odnotowaliśmy odpowiedzi, wzywamy do realizacji wniosku, ewentualnie
> kontaktu, jeśli zachodzi potrzeba dodatkowych uzgodnień lub
> wyjaśnień. W przypadku, jeśli wysłali Państwo odpowiedź już
> wcześniej, wnosimy o jej ponowienie.
>
> Prosimy o odpowiedź na adres
> sprawa-52497@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
> --
>
> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 |
> 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> biuro@siecobywatelska.pl skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd
> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy
> Krajowego Rejestru Sądowego
>
>> W nawiązaniu do pisma z dnia 2023-07-11 z adresu
>> sprawa-52497@fedrowanie.siecobywatelska.pl:
>>
>>> WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI
>>>
>>> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
>>> Ustawy o dostępie do informacji publicznej stowarzyszenie Sieć
>>> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących
>>> informacji:
>>>
>>> * Liczba pisemnych wniosków o udostępnienie informacji
>>> publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
>>>
>>> * Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał w całości.
>>> Przez wykonanie wniosku w całości należy rozumieć wyłącznie
>>> udostępnienie pełnej informacji. Udostępnienie pełnej
>>> informacji po przedłużeniu terminu na jej udostępnienie należy
>>> potraktować jako wykonanie wniosku w całości.
>>>
>>> * Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał
>>> decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) o odmowie
>>> udostępnienia informacji publicznej. Nawet jeśli organ wydał
>>> więcej niż jedną decyzję administracyjną w odniesieniu do
>>> danego wniosku, należy to potraktować jako jedną sprawę
>>> (wniosek).
>>>
>>> * Jakie były najczęściej występujące przyczyny
>>> nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022 r.?
>>> Prosimy o wymienienie w treści wiadomości maksymalnie trzech z
>>> poniższych punktów:
>>>
>>> *
>>>
>>> * wnioskowana informacja nie stanowiła informacji publicznej,
>>> * wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji w
>>> innym trybie,
>>> * informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
>>> * wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych osobowych
>>> (imię, nazwisko),
>>> * wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
>>> * wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
>>> * informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
>>> * informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę
>>> przedsiębiorcy,
>>>
>>> * inne.
>>>
>>> * Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
>>> skierował skargę (skargi) na bezczynność do sądu
>>> administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ
>>> otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu,
>>> począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi
>>> o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1
>>> stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
>>>
>>> * Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
>>> skierował skargę na decyzję (decyzje) do sądu
>>> administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ
>>> otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu,
>>> począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie chodzi
>>> o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się przed 1
>>> stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
>>>
>>> * Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ naliczył
>>> opłatę za udostępnienie informacji publicznej.
>>>
>>> * Czy organ publikuje rejestr wniosków o udostępnienie
>>> informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej? Prosimy
>>> o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
>>>
>>> * Czy w organie jest zatrudniona osoba odpowiedzialna za
>>> przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji
>>> publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko pracownicze, którego
>>> zakres obowiązków dotyczy udzielania informacji publicznej.
>>>
>>> Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres:
>>> sprawa-52497@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>>>
>>> UZASADNIENIE
>>>
>>> W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się
>>> przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać
>>> regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie
>>> OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów
>>> monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia
>>> danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do
>>> instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski, jaki
>>> był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były powody
>>> odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych danych pomaga
>>> bowiem zidentyfikować występujące problemy i potrzeby
>>> informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany1.
>>>
>>> I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie
>>> wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie
>>> albo nie realizowało ich odpowiednio2, to mimo wszystko na
>>> świecie już teraz istnieją przykłady praw, w których
>>> zobowiązano poszczególne organy do raportowania na temat liczby
>>> wpływających wniosków wraz z informacją o sposobie ich
>>> załatwienia, do publikacji tych danych, czy do dokonywania
>>> przeglądu prawa dostępu do informacji przez instytucje
>>> nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych zbiorczych danych.
>>> Niektóre kraje wykorzystują też zebrane statystyki do
>>> poszerzania proaktywnego udostępniania informacji, przykładowo
>>> wprowadzając obowiązek publikacji informacji, o które
>>> wnioskowano co najmniej kilka razy3.
>>>
>>> W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie
>>> wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i
>>> raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie
>>> wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby
>>> przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje
>>> więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do
>>> informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
>>>
>>> Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem
>>> istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one
>>> statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym
>>> wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których
>>> wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz
>>> wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie
>>> informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej
>>> występujących przyczyn nieudostępniania informacji,
>>> publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w
>>> Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby
>>> odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
>>>
>>> Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na temat
>>> wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach ustanowionych w
>>> Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach Zjednoczonych, Chorwacji,
>>> Kenii. Listę krajów spełniających ten standard wraz z
>>> przepisem ustawy odnoszącym się do prowadzenia statystyk można
>>> znaleźć na stronie poświęconej rankingowi państw w zakresie
>>> przepisów o dostępie do informacji4.
>>>
>>> Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze
>>> wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych
>>> innych państw5. Pożądaną praktyką jest bowiem wyznaczanie w
>>> podmiotach zobowiązanych urzędniczek i urzędników do spraw
>>> informacji, których rolą jest promowanie prawa dostępu do
>>> informacji, asystowanie wnioskodawcom przy formułowaniu pytań,
>>> dbanie o realizację wniosków, gromadzenie statystyk na temat
>>> wpływu spraw, czy planowanie publikacji informacji. Na osoby te
>>> nakłada się konkretne obowiązki i wyznacza konsekwencje ich
>>> niezrealizowania, ale również zabezpiecza się je przed karaniem
>>> za działanie w dobrej wierze. Stowarzyszenie chce więc
>>> sprawdzić w ilu instytucjach już teraz działają pracownice i
>>> pracownicy zajmujący się wyłącznie realizacją dostępu do
>>> informacji.
>>>
>>> Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną
>>> część _Raportu o stanie jawności_ - pierwszego kompleksowego
>>> opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce.
>>> Opracowanie będzie składać się z następujących części:
>>>
>>> * Jawność w oczach obywateli
>>> * Jawność a standardy międzynarodowe
>>> * Aktywne udostępnianie informacji
>>> * Dostęp do informacji i prawo prasowe
>>> * Wnioskowy dostęp do informacji
>>> * Wstęp na posiedzenie organów
>>> * Jawność partii politycznych
>>> * Dostęp do informacji o środowisku
>>> * Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
>>> * Rekomendacje
>>>
>>> Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony
>>> wnioskowemu dostępowi do informacji.
>>>
>>> Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail:
>>> sprawa-52497@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>>>
>>> Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
>>>
>>> Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
>>>
>>> --------------------------
>>>
>>> 1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space:
>>> Strengthening Alignment with International Standards and Guidance,
>>> OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s.
>>> 139-140.
>>> 2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report on
>>> public access to information (SDG 16.10.2),
>>> https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en, s.
>>> 20.
>>> 3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w
>>> poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating:
>>> https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i
>>> publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć
>>> m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance,
>>> Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
>>> 4. Wskaźnik 60 RTI Rating:
>>> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60 [1]/ [1].
>>> 5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating:
>>> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54 [2]/ [2].
>>> --
>>> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska
>>> 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
>>> biuro@siecobywatelska.pl skrytka epuap:
>>> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
>>> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd
>>> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział
>>> Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
>
>
>
> Links:
> ------
> [1] https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/
> [2] https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/
Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację przez ZBICZNO w sprawie Wnioski o informację w 2022 #339
1Dzień dobry,
Szanowni Państwo
odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej została
wysłana dn. 18.07.2023 r.W załączeniu przesyłam ponownie odpowiedź na wniosek.
Z wyrazami szacunku
Anna Kosakowska
sekretariat UG Zbiczno
- Treść przekazanej wiadomości ---
Temat: odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej
Data: Tue, 18 Jul 2023 09:02:46 +0200
Nadawca: Anna Kosakowska <sekretariat@zbiczno.pl>
Adresat: sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.plDzień dobry,
w załączeniu przesyłam odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji
publicznej.Z poważaniem
Anna Kosakowska
sekretariat UG Zbiczno
--
Z poważaniem,
Anna Kosakowska
Urząd Gminy Zbiczno
---
Informacja zawarta w niniejszej wiadomości lub dowolnym jej załączniku może być chroniona i objęta zakazem jej ujawniania. Jeśli nie jesteś jej zamierzonym adresatem lub pośrednikiem upoważnionym do jej przekazania adresatowi, niniejszym informuję, że wszelkie rozprowadzanie, dystrybucja i powielanie niniejszej wiadomości lub jej załączników, bądź inne działanie o podobnym charakterze jest prawnie zabronione. Jeżeli otrzymałeś tę wiadomość omyłkowo, proszę niezwłocznie zawiadomić nadawcę wysyłając odpowiedź na niniejszą wiadomość i usunąć ją z komputera bez otwierania załączników. Dziękuję.
---
Ogólna klauzula informacyjna dla klientów Urzędu Gminy Zbiczno dotycząca ochrony danych osobowych znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej --> Manu przedmiotowe --> Ochrona danych osobowychW dniu 22.08.2023 o 12:09, Gmina Zbiczno pisze:
>
>
>
>
> --- Treść przekazanej wiadomości ---
> Temat: Ad. wniosek dot. wnioskowania o informację
> Data: Tue, 22 Aug 2023 08:39:44 -0000
> Nadawca: sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl
> Odpowiedź-Do: sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl
> Adresat: gmina@zbiczno.pl
>
>
> Szanowni Państwo!
>
> Przeszło miesiąc temu wysłaliśmy wniosek o udostępnienie danych dot.
> wniosków o informację rozpatrywanych w roku 2022. Treść tamtego
> wniosku cytujemy niżej. W związku z tym, że nie odnotowaliśmy
> odpowiedzi, wzywamy do realizacji wniosku, ewentualnie kontaktu, jeśli
> zachodzi potrzeba dodatkowych uzgodnień lub wyjaśnień. W przypadku,
> jeśli wysłali Państwo odpowiedź już wcześniej, wnosimy o jej ponowienie.
>
>
>
> Prosimy o odpowiedź na adres sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
> --
>
> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 |
> 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> biuro@siecobywatelska.pl skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd Rejonowy
> dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego
> Rejestru Sądowego
>
>
> W nawiązaniu do pisma z dnia 2023-07-11 z adresu
> sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl:
>
>
> Wniosek o udostępnienie informacji
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10
> ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej
> stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o
> udostępnienie następujących informacji:
>
> 1. Liczba *pisemnych wniosków* o udostępnienie informacji
> publicznej, które organ otrzymał w 2022 r.
>
> 2. Liczba wniosków, które w 2022 r. organ wykonał *w
> całości*. Przez wykonanie wniosku w całości należy
> rozumieć wyłącznie udostępnienie pełnej informacji.
> Udostępnienie pełnej informacji po przedłużeniu terminu na
> jej udostępnienie należy potraktować jako wykonanie
> wniosku w całości.
>
> 3. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ wydał
> decyzję administracyjną (decyzje administracyjne) *o
> odmowie udostępnienia informacji publicznej*. Nawet jeśli
> organ wydał więcej niż jedną decyzję administracyjną w
> odniesieniu do danego wniosku, należy to potraktować jako
> jedną sprawę (wniosek).
>
> 4. Jakie były najczęściej występujące przyczyny
> nieudostępnienia przez organ informacji publicznej w 2022
> r.? Prosimy o wymienienie w treści wiadomości *maksymalnie
> trzech* z poniższych punktów:
>
> 1.
> 1. wnioskowana informacja nie stanowiła informacji
> publicznej,
> 2. wnioskodawca miał zagwarantowany dostęp do informacji
> w innym trybie,
> 3. informacja nie istniała albo organ jej nie posiadał,
> 4. wnioskodawca nie ujawnił swoich podstawowych danych
> osobowych (imię, nazwisko),
> 5. wnioskodawca nadużywał dostępu do informacji publicznej,
> 6. wniosek dotyczył informacji przetworzonej,
> 7. informacja podlegała ochronie prywatności osoby fizycznej,
> 8. informacja podlegała ochronie ze względu na tajemnicę
> przedsiębiorcy,
> 9. inne.
>
> 5. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
> skierował *skargę (skargi) na bezczynność* do sądu
> administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ
> otrzymał skargę na bezczynność i przekazał ją do sądu,
> począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie
> chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się
> przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
>
> 6. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. wnioskodawca
> skierował *skargę na decyzję (decyzje)* do sądu
> administracyjnego. Chodzi o liczbę spraw, w których organ
> otrzymał skargę na decyzję i przekazał ją do sądu,
> począwszy od 1 stycznia 2022 r. Należy przyjąć, że nie
> chodzi o postępowania przed sądem, które rozpoczęły się
> przed 1 stycznia 2022 r., ale są wciąż w toku.
>
> 7. Liczba wniosków, w sprawie których w 2022 r. organ
> *naliczył opłatę* za udostępnienie informacji publicznej.
>
> 8. Czy organ publikuje *rejestr wniosków* o udostępnienie
> informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej?
> Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie.
>
> 9. Czy w organie jest zatrudniona *osoba odpowiedzialna* za
> przygotowywanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie
> informacji publicznej? Chodzi o wydzielone stanowisko
> pracownicze, którego zakres obowiązków dotyczy udzielania
> informacji publicznej.
>
> Wnioskowane informacje prosimy przesłać na adres:
> sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
>
> Uzasadnienie
>
> W standardach międzynarodowych dużo uwagi poświęca się
> przyjmowaniu rozwiązań krajowych pozwalających dokonywać
> regularnych przeglądów prawa dostępu do informacji. W raporcie
> OECD za wyzwanie państw uznano brak silnych mechanizmów
> monitorowania i oceny wdrażanych przepisów, w tym gromadzenia
> danych i statystyk na temat liczby wniosków wpływających do
> instytucji publicznych, informacji czego dotyczyły wnioski,
> jaki był średni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie były
> powody odmowy udostępnienia informacji. Gromadzenie tych
> danych pomaga bowiem zidentyfikować występujące problemy i
> potrzeby informacyjne oraz przeprowadzić konieczne zmiany^1
> <#Przypisy>.
>
> I chociaż ze statystyk UNESCO wynika, że wiele państw nie
> wprowadziło wciąż odpowiednich regulacji w powyższym zakresie
> albo nie realizowało ich odpowiednio^2 <#Przypisy>, to mimo
> wszystko na świecie już teraz istnieją przykłady praw, w
> których zobowiązano poszczególne organy do raportowania na
> temat liczby wpływających wniosków wraz z informacją o
> sposobie ich załatwienia, do publikacji tych danych, czy do
> dokonywania przeglądu prawa dostępu do informacji przez
> instytucje nadzorujące to prawo na podstawie uzyskanych
> zbiorczych danych. Niektóre kraje wykorzystują też zebrane
> statystyki do poszerzania proaktywnego udostępniania
> informacji, przykładowo wprowadzając obowiązek publikacji
> informacji, o które wnioskowano co najmniej kilka razy^3
> <#Przypisy>.
>
> W polskiej Ustawie o dostępie do informacji publicznej nie
> wprowadzono przepisów poświęconych gromadzeniu, publikowaniu i
> raportowaniu informacji na temat realizacji wniosków. Nie
> wyznaczono również organu, którego zadaniem byłoby
> przyglądanie się funkcjonowaniu tego prawa w praktyce. Brakuje
> więc przestrzeni do dyskusji o stanie prawa dostępu do
> informacji, która opierałaby się o rzeczywiste dane.
>
> Stowarzyszenie sformułowało pytania z uwzględnieniem
> istniejących standardów międzynarodowych. Dotyczą one
> statystyk w sprawie otrzymanych w 2022 r. wniosków, w tym
> wniosków w pełni zrealizowanych, wniosków, w sprawie których
> wydano decyzję o odmowie udostępnienia informacji oraz
> wniosków, w sprawie których naliczono opłatę za udostępnienie
> informacji, a także pytania dotyczące wyboru najczęściej
> występujących przyczyn nieudostępniania informacji,
> publikowania rejestru wniosków o udostępnienie informacji w
> Biuletynie Informacji Publicznej, czy zatrudnienia osoby
> odpowiedzialnej za przygotowywanie odpowiedzi na wnioski.
>
> Regulacje dotyczące gromadzenia i publikacji statystyk na
> temat wpływu wniosków można znaleźć m.in. w prawach
> ustanowionych w Czechach, Kanadzie, Islandii, Stanach
> Zjednoczonych, Chorwacji, Kenii. Listę krajów spełniających
> ten standard wraz z przepisem ustawy odnoszącym się do
> prowadzenia statystyk można znaleźć na stronie poświęconej
> rankingowi państw w zakresie przepisów o dostępie do
> informacji^4 <#Przypisy>.
>
> Ostatnie z wymienionych pytań jest również związane ze
> wskaźnikami międzynarodowymi i przykładami regulacji prawnych
> innych państw^5 <#Przypisy>. Pożądaną praktyką jest bowiem
> wyznaczanie w podmiotach zobowiązanych urzędniczek i
> urzędników do spraw informacji, których rolą jest promowanie
> prawa dostępu do informacji, asystowanie wnioskodawcom przy
> formułowaniu pytań, dbanie o realizację wniosków, gromadzenie
> statystyk na temat wpływu spraw, czy planowanie publikacji
> informacji. Na osoby te nakłada się konkretne obowiązki i
> wyznacza konsekwencje ich niezrealizowania, ale również
> zabezpiecza się je przed karaniem za działanie w dobrej
> wierze. Stowarzyszenie chce więc sprawdzić w ilu instytucjach
> już teraz działają pracownice i pracownicy zajmujący się
> wyłącznie realizacją dostępu do informacji.
>
> Informacje, o które wnioskujemy będą stanowiły ważną część
> /Raportu o stanie jawności/ - pierwszego kompleksowego
> opracowania dotyczącego dostępu do informacji w Polsce.
> Opracowanie będzie składać się z następujących części:
>
> 1. Jawność w oczach obywateli
> 2. Jawność a standardy międzynarodowe
> 3. Aktywne udostępnianie informacji
> 4. Dostęp do informacji i prawo prasowe
> 5. Wnioskowy dostęp do informacji
> 6. Wstęp na posiedzenie organów
> 7. Jawność partii politycznych
> 8. Dostęp do informacji o środowisku
> 9. Zmiany dotyczące jawności z lat 2021-2022
> 10. Rekomendacje
>
> Uzyskane informacje pozwolą opracować rozdział poświęcony
> wnioskowemu dostępowi do informacji.
>
> Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres e-mail:
> sprawa-52447@fedrowanie.siecobywatelska.pl
>
> Szymon Osowski i Katarzyna Batko-Tołuć
>
> Członkowie Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
>
> —————————————
>
> 1. OECD (2022), The Protection and Promotion of Civic Space:
> Strengthening Alignment with International Standards and
> Guidance, OECD Publishing, Paris,
> https://doi.org/10.1787/d234e975-en, s. 139-140.
> 2. UNESCO (2022), To recovery and beyond: 2021 UNESCO report
> on public access to information (SDG 16.10.2),
> https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380520.locale=en,
> s. 20.
> 3. Przepisy ustaw poświęconych dostępowi do informacji w
> poszczególnych państwach można porównywać w RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/. Regulacje dotyczące gromadzenia i
> publikacji statystyk na temat wpływu wniosków można znaleźć
> m.in. w prawach ustanowionych w Serbii, Albanii, Sri Lance,
> Gambii, Chorwacji, Liberii, czy Kenii.
> 4. Wskaźnik 60 RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>/
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/60/>.
> 5. Przykładowo wskaźnik 54 wynikający z RTI Rating:
> https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>/
> <https://www.rti-rating.org/country-data/by-indicator/54/>.
>
> --
>
> Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska
> 22/2 | 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> biuro@siecobywatelska.pl skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 Sąd
> Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział
> Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
>
--
Z poważaniem,
Anna Kosakowska
Urząd Gminy Zbiczno
---
Informacja zawarta w niniejszej wiadomości lub dowolnym jej załączniku może być chroniona i objęta zakazem jej ujawniania. Jeśli nie jesteś jej zamierzonym adresatem lub pośrednikiem upoważnionym do jej przekazania adresatowi, niniejszym informuję, że wszelkie rozprowadzanie, dystrybucja i powielanie niniejszej wiadomości lub jej załączników, bądź inne działanie o podobnym charakterze jest prawnie zabronione. Jeżeli otrzymałeś tę wiadomość omyłkowo, proszę niezwłocznie zawiadomić nadawcę wysyłając odpowiedź na niniejszą wiadomość i usunąć ją z komputera bez otwierania załączników. Dziękuję.
---
Ogólna klauzula informacyjna dla klientów Urzędu Gminy Zbiczno dotycząca ochrony danych osobowych znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej --> Manu przedmiotowe --> Ochrona danych osobowych
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
- 39
- 40
- 41
- 42
- 43
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
- 54
- 55
- 56
- 57
- 58
- 59
- 60
- 61
- 62
- 63
- 64
- 65
- 66
- 67
- 68
- 69
- 70
- 71
- 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- 84
- 85
- 86
- 87
- 88
- 89
- 90
- 91
- 92
- 93
- 94
- 95
- 96
- 97
- 98
- 99
- 100
- 101
- 102
- 103
- 104
- 105
- 106
- 107
- 108
- 109
- 110
- 111
- 112
- 113
- 114
- 115
- 116
- 117
- 118
- 119
- 120
- 121
- 122
- 123
- 124
- 125
- 126
- 127
- 128
- 129
- 130
- 131
- 132
- 133
- 134
- 135
- 136
- 137
- 138
- 139
- 140
- 141
- 142
- 143
- 144
- 145
- 146
- 147
- 148
- 149
- 150
- 151
- 152
- 153
- 154
- 155
- 156
- 157
- 158
- 159
- 160
- 161
- 162
- 163
- 164
- 165
- 166
- 167
- 168
- 169
- 170
- 171
- 172
- 173
- 174
- 175
- 176
- 177
- 178
- 179
- 180
- 181
- 182
- 183
- 184
- 185
- 186
- 187
- 188
- 189
- 190
- 191
- 192
- 193
- 194
- 195
- 196
- 197
- 198
- 199
- 200
- 201
- 202
- 203
- 204
- 205
- 206
- 207
- 208
- 209
- 210
- 211
- 212
- 213
- 214
- 215
- 216
- 217
- 218
- 219
- 220
- 221
- 222
- 223
- 224
- 225
- 226
- 227
- 228
- 229